Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
På vad sätt höjer lågprofildäck förbrukningen märkbart? Om du tänker på att däcken blir bredare för att bli lägre så är det större bränsle variation beroende på temperaturen ute varje dag , eller om du passerar nån form av blåst. Än vad 2cm bredare däck gör på förbrukningen för din bil. Varje mötande bil ger mera extraförbrukning än vad det ökade rullmotståndet gör.
Användarvisningsbild
av StringerBell
*pettson* skrev:På vad sätt höjer lågprofildäck förbrukningen märkbart? Om du tänker på att däcken blir bredare för att bli lägre så är det större bränsle variation beroende på temperaturen ute varje dag , eller om du passerar nån form av blåst. Än vad 2cm bredare däck gör på förbrukningen för din bil. Varje mötande bil ger mera extraförbrukning än vad det ökade rullmotståndet gör.
Jo, men allt annat lika ger en större yta mot marken högre förbrukning. Det går säkert att hitta ett hyffsat lättrullat 19" däck, men då är antagligen övriga egenskaper rätt usla jämfört med likvärdiga däck.

Men ökad förbrukning, stötighet, osv är ju det man byter in mot fenomenal kurvtagning, t.ex. Men då skall man väl också ställa det i relation till hur lämpad en vanlig bruksbil, utan sportstolar, utan sportchassi, etc, är till detta ändamål. Att bara hänga på extrema fälgar för utseendet är ett mycket högt pris. Tycker jag.
av ChristineEk
Tack så hemskt mycket för all information jag fått här.
Njae,jag har sett det på andra Volvos och tyckte det såg snyggt ut, men har beslutat mig för att inte köpa Lågprofil däck, utan hålla mig till de normala :-)

Jag kör mycket på landsvägar dvs. grusvägar så det är inte så bra med lågprofil däck då, enligt vad jag förstått.
Tack för informationen ialla fall alltid bra att veta!
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Det är ju inte punkteringsfritt det går att punktera ett runflat däck men fördelen med runflat däck är att du kan köra med dom utan luft i max 2-3mil och en hastighet av max 80km/h om jag mins rätt.
av Lajning
StringerBell skrev:
Finns inga fördelar med profildäck vid normal körning utanför tävlingsbana mer än utseendet. Sämre komfort, högre förbrukning, högre vägljud. (Sedan tycker jag personligen att det inte ens är speciellt snyggt på en standardbil).

Nonsens. Undanmanöver med balongdäck kontra lågprofil är väl ett typexempel på att det du skriver inte stämmer.

Mindre svaj i däcken gwr bättre väghållning, punkt.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Lajning skrev:
StringerBell skrev:
Finns inga fördelar med profildäck vid normal körning utanför tävlingsbana mer än utseendet. Sämre komfort, högre förbrukning, högre vägljud. (Sedan tycker jag personligen att det inte ens är speciellt snyggt på en standardbil).

Nonsens. Undanmanöver med balongdäck kontra lågprofil är väl ett typexempel på att det du skriver inte stämmer.

Det där beror helt på vad det är för däck man jämför med. På dagens vägar så är lågprofil däck rena skräpet, bättre att åka runt på några ballong däck som "äter" upp ojämnheterna i vägarna.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Att ballongdäck skulle vara mer ostadiga än lågprofil är en gammal myt. Det var sant för sisådär 20år sedan, men inte nu längre.
Köper man därimot tjing-tjong däck för 400kr/st gjorda av gamla sopsäckar så får man ingen vidare stabilitet, men det är oavsett profil och bör säga sig självt.

Därimot blir ju ballongdäck mer ostadiga om man har för lite luft i dom, till skillnad mot lågprofil som istället "går på fälgen"... Men det är ju användarfel och kan ju inte skyllas på däcken tycker jag.
Sen har ju riktiga ballongdäck den fördelen att om man skulle köra fast så kan man tömma ur massa luft och få betydligt bättre grepp :-)-) Lågprofil har ju inte den marginalen att kunna öka anläggningsytan lika mycket, så sämre grepp :P
Användarvisningsbild
av TommyP86
DayDreamer skrev:
Lajning skrev:
StringerBell skrev:

Det där beror helt på vad det är för däck man jämför med. På dagens vägar så är lågprofil däck rena skräpet, bättre att åka runt på några ballong däck som "äter" upp ojämnheterna i vägarna.
Dagens vägar...tror du vägarna var bättre för 20 år sedan?
244 - Bälte bak

- Har inte sökt på skrotar än. Ja[…]

C30 D2 Bult till remskiva gått av

Grattis! Du kommer visare ur denna upplevelsen &au[…]

ECM innehåller termineringmotståndet f[…]

installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.