- tor 29 apr 2010, 15:33
Men majoriteten tycker nog det är snyggt då så många som har det på sina standardbilar

Moderator: Moderatorer
*pettson* skrev:På vad sätt höjer lågprofildäck förbrukningen märkbart? Om du tänker på att däcken blir bredare för att bli lägre så är det större bränsle variation beroende på temperaturen ute varje dag , eller om du passerar nån form av blåst. Än vad 2cm bredare däck gör på förbrukningen för din bil. Varje mötande bil ger mera extraförbrukning än vad det ökade rullmotståndet gör.Jo, men allt annat lika ger en större yta mot marken högre förbrukning. Det går säkert att hitta ett hyffsat lättrullat 19" däck, men då är antagligen övriga egenskaper rätt usla jämfört med likvärdiga däck.
StringerBell skrev:
Finns inga fördelar med profildäck vid normal körning utanför tävlingsbana mer än utseendet. Sämre komfort, högre förbrukning, högre vägljud. (Sedan tycker jag personligen att det inte ens är speciellt snyggt på en standardbil).
Lajning skrev:Det där beror helt på vad det är för däck man jämför med. På dagens vägar så är lågprofil däck rena skräpet, bättre att åka runt på några ballong däck som "äter" upp ojämnheterna i vägarna.StringerBell skrev:
Finns inga fördelar med profildäck vid normal körning utanför tävlingsbana mer än utseendet. Sämre komfort, högre förbrukning, högre vägljud. (Sedan tycker jag personligen att det inte ens är speciellt snyggt på en standardbil).
Nonsens. Undanmanöver med balongdäck kontra lågprofil är väl ett typexempel på att det du skriver inte stämmer.
Mindre svaj i däcken gwr bättre väghållning, punkt.
DayDreamer skrev:Dagens vägar...tror du vägarna var bättre för 20 år sedan?Lajning skrev:Det där beror helt på vad det är för däck man jämför med. På dagens vägar så är lågprofil däck rena skräpet, bättre att åka runt på några ballong däck som "äter" upp ojämnheterna i vägarna.StringerBell skrev:
Nonsens. Undanmanöver med balongdäck kontra lågprofil är väl ett typexempel på att det du skriver inte stämmer.
Mindre svaj i däcken gwr bättre väghållning, punkt.
ECM innehåller termineringmotståndet f[…]