Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sm7ovk
Nej, när tändningen är på så är den släckt. Efteråt så blinkar den normalt tills BLL går igång.
Lyfte lite försiktigt på plastlisterna på bakluckans sidor men det ser ut som om de går ihop till de två trådar som matar rutan på varje sida. Var kommer trådarna till larmet i så fall?
av Kurtoua
Hej Larmslingan går från larmet framme genom larmtråd först på v-sidoruta till h-sidoruta vidare upp till bakrutan in på vänsteersida under spolarmunstycket och till höger sida där den jordas tillsammans med jorden för bakrute värmen. Ett vanligt fel var att det läckte in vatten vid munstycket och där ärgade larmslingan av.
Repmetod frilägg larmslingan gör rent, måla med silverfärg (för värmetrådar) 2-3 gånger byt ut munstycket (det nya har förbättrad tätning) tillfällig rep ta reda på den kabel som kommer från larmslingan h.sida anslut en kabel tillfölligt in i det kopplingsstycke som går upp till sidorutan och till jord (chassi) Bakrutan kommer inte att vara larmad. Alternativ är att byta bakrutan.
av sm7ovk
Tackar för tipset!
Skall kolla hur det ser ut där. Ser ut som om man måste ha av plastlisten för att kunna se hur det ser ut så det blir till helgen.
Känner du till om motorhuvens kontakt är den sista i slingan? Tänkte att man kunde testa att jorda i den för att se om det då går att larma på bilen - dvs koppla förbi alla dörr och fönster givare.
av sm7ovk
Har nu kollat och trådarna på rutorna är ok. Har även kollat att de är ihop-kopplade samt att jorden till bakrutan är ok.
Hur vet man om man har en rörelsedetektor och var sitter den?
av Kurtoua
Hej Larmtråden på bakrutan får man ohm-mäta för att se om den är hel.
Motorhuven har en egen larmingång.
Om bilen är utrustad med rörelsedetektor kollar man på följande sätt, öppnaen sidoruta lås bilen vänta tills larmet är aktiverat och sträck in armen och rör om i luften så skall det larma.
Se repmetod i mitt förra inlägg. Ett förtydligande tillfällig rep är att jorda larmtråden på höger sidofönster vid det kontaktstycke som finns bakom höger sidopanelen.
Kurtoua
av sm7ovk
Trådarna på de tre rutorna där bak är hela och jag kan mäta att de är ihop-kopplade. Insåg själv också att de andra kontakterna måste ha egna ingångar till resten av bilens system så det går ju inte koppla förbi så enkelt.
När jag larmar på så ser det ut att fungera tills BLL går igång, efter ca 30sekunder. Det har hänt vid något tillfälle att jag hört att BLLen har slått till men att det ändå tagit en 15-20sekunder till innan bilen börjar tuta. Jag antar att rörelselarmet inte går igång förrän BLL, eller?
Jag har även läst att det finns en tilt-givare, om det finns var hittar man den?
av Kurtoua
Hej
Larmet går igång först när BBL går in.
Koppla in en extra jord vid den kontakt som går upp till larmtråden på högra sidofönster.
Har du ett fel i bakrutans larmtråd så går man förbi denna.
Kurtoua

Då har ju xbb en väldigt bekväm ([…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hittade 10mm djupt ytterligare. Detta är slut[…]

Vi gör ett försök. Lyktan där […]

Renovering framvagn Volvo 240

Drog du åt bärarmarna med bilen upphiss[…]