Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nypa00
clivo skrev:ska göra det,bara ett problem,jag är ingen direkt mek och trodde att startmotorn var lätt att komma åt,måste man plocka bort kylen för att komma åt??

Det räcker om du kopplar ur alla sladdar till fläkten, sen sitter den fastskruvad i överkant med två bultar (en på varje sida), när de väl är lossade så kan du enkelt ta ur fläktpaketet, då sitter kylet fortfarande kvar, men då är det gott om plats att skruva enkelt.

Jag tog även bort luftfilterboxen för att lättare komma åt bultarna till startmotorn.
Senast redigerad av 1 nypa00, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av clivo
Det låter gott,ska ge mig på det imånn,fick höra att det kan va strul med tändninglåset med,vad exakt ska man kolla efter om jag börjar plocka av plasten,är det nått kontaktdon bakom tändlåset?? När jag kolla på laga.se så sålde dom ju en hel stång typ,,,,
av nypa00
clivo skrev:Det låter gott,ska ge mig på det imånn,fick höra att det kan va strul med tändninglåset med,vad exakt ska man kolla efter om jag börjar plocka av plasten,är det nått kontaktdon bakom tändlåset?? När jag kolla på laga.se så sålde dom ju en hel stång typ,,,,
Funkar startmotorn om du kopplar 12v ifrån batteriet direkt till startmotorn där den tunna kabeln sitter som går till tändningslåset?
Ta av ev plastkåpa på startmotorn, dra ur den tunna kabeln som sitter ansluten i startmotorn. (Den kan sitta rätt rejält akta så du inte drar av kabeln, DRA INTE i sladden.)
Ta en vanlig strömkabel, sätt på en kabelsko, och anslut till startmotorn, ställ tändningen på 2;an, ha inte i någon växel och dra handbroms. Lägg sen andra änden av kabeln ifrån startmotorn på pluspolen på batteriet och se om motorn går igång.

Om det bara klickar i startmotorn så är den kass, går motorn igång så är det sådana fall tändningslåset som strular.
Användarvisningsbild
av clivo
Tackar för alla tips,fick äntligen bytt startmotorn,var tvungen och plocka väck halva motorummet för att komma åt,men jag lyckades få tebaxs allt igen och till min stora förvåning så gick bilen igång,så jävla skönt :D

Sköt om er gött folks
så höres vi tills nästa bekymer :mrgreen:

Trådens rubrik är vad man har gjort f&[…]

Byta drivaxel, till vilken?

Tjena, Jag har en 2,4 från 2001 som hemmap[…]

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]