Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Nu är det ju inte så särskilt märkligt att varmt vatten expanderar och att således kallare vatten är närmare dess naturliga storlek. Det har med grundfysiken att göra.
Det som gäller är KALL på rätt nivå. Ointressant vart nivån hamnar varm om den nu inte hamnar under minimum.
Det är så att den ökande volymen ökar trycket, det är det vi vill åt för att inte bilen ska koka vid 100 grader celsius. Bilen kokar istället vid ca 130 grader celsius tack vare tryckökningen.
så långt är jag med i grundfysiken...

Men, som igår exempelvis:

Jag fyller på expansionskärlet, kall bil, till max.

Jag kör och bilen går som vanligt jättefint. ca 10km.

Men, sedan stänger jag av bilen. När den sedan startas igen så lyser lampan. Detta beror på att när tändningen slås av, så rinner kylarvattnet direkt ur expansionskärlet. Med resultatet att lampan börjar lysa.. Så är det dags att fylla på igen...

Som sagt tidigare; jag kan inte se något vitt i oljan, så sannolikt inget vatten där. Men om jag lyfter på oljestickan så ryker det ganska ordentligt, något som ser ut som vattenånga, men inte har någon vidare temperatur (jag har inga problem att hålla handen för, utan att det känns varmt)....

Eftersom det rör sig om ganska stora mängder som försvinner fort, så känns det märkligt att jag inte kan se några läckage.

(En annan högst spekulativ fundering: Jag har tidigare klämt en del på slangen som går till termostaten, från kylaren. Denna har då pumpat ut vatten till expansionskärlet. Kan denna "manöver" ha orsakat problemen? Kan termostaten ha gått sönder? Kan det hjälpa att byta termostat?)

Många frågor. Tacksam för alla svar och funderingar!

Må väl!

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]