Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PDK
Det har du rätt i pettsson. Aldrig har jag tänkt så långt! Att det kan finnas med fukt när man tappar ur oljan...
Så låt oss säga att jag kör med samma olja i 1500mil, då har jag en större del fukt inblandad? Verkar logiskt...

Håller mig till oljebyte var 800:e, då håller sig bilen friskare lite längre eventuellt...
av *pettson*
Hasse79 skrev:Så i mitt fall, vad är det som gör att min bil drar olja?
Är det normalt att den drar olja? eller måste jag lämna in bilen på felsökning?
om bilen inte har fel på sina avgasvärden. Inte ryker synligt blått nånstans. I övrigt fungerar exakt som den ska. Då får du anse det vara normalt. Det som KAN påverka oljemängden är vilket fabrikat på olja man kör. Inte för att nån är direkt bättre eller sämre utan för att en del förbränns lättare än andra. Jag har tyvärr inte fått nån klarhet i vad som skulle vara generalbra för vitblock.
av Hasse79
Vevhusventilationen kan i mer sällsynta fall frysa vintertid vilket orsakar övertryck i vevhuset och oljeläckage.
Detta hittade jag på nätet när jag sökte lite, kan detta stämma?
av Geiger
Hasse79 skrev:Vevhusventilationen kan i mer sällsynta fall frysa vintertid vilket orsakar övertryck i vevhuset och oljeläckage.
Detta hittade jag på nätet när jag sökte lite, kan detta stämma?
Stämmer bra.
av Gathor
Kör med biltemas, byte oljan förra sommarn, och 2 veckor sen började det knacka i motorn :P SNUSTORT!
av *pettson*
Gathor skrev:Kör med biltemas, byte oljan förra sommarn, och 2 veckor sen började det knacka i motorn :P SNUSTORT!
Du verkar sköta dina förarkontroller?.. du vet .. kolla oljan när man tankar osv?
av Hasse79
Denna gång ska jag köpa en bra olja på bilia och kolla varje tankning om det försvinner något. Hoppas det funkar bra efter det . :D
av Geiger
Hasse79 skrev:Denna gång ska jag köpa en bra olja på bilia och kolla varje tankning om det försvinner något. Hoppas det funkar bra efter det . :D
Känn dig blåst, eller lär dig lite om olja. Du får ingen bättre olja på bilia, bara dyrare - okunskap kostar.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
En helsyntet som uppfyller kraven ACEA A3/B3 rekommenderar jag. Gärna ett "finare" märke :)

/Kalle

Nice, det där har jag tänkt att gör[…]

V60(19-) Cross Country US Import

Hej Jag är lite sugen på att importer[…]

Det är för dåligt, men hoppas att […]

Trasig taklucka

Blir svårt iom att hela glasluckan och delar[…]