Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lazydogmic
Hej igen, fixat lås.
Mätte upp att elmotorn i bakluckans låskista inte funkade.
12 V var det så ingen fara om man vill testa 12V direkt på motorn.

Ny låskista = 5-600 kr
Ny elmotor på e-bay ca 8-10 dollar för 2 st.

Gogla "FC 280" så får man se olika varianter, verkar vara standard till div bilmärken och användningsområden.
Hittar ingen fysisk butik i sve som har, Elfa mfl.
Efter ett tag (nåra veckor :lol: ) kommer jag ihåg att jag bytte låskista i förardörrn för några år sedan, kan den möjligen finnas kvar?

Heureka!
Klicka för större bilder.

Gamla låset från dörren, den tar vi!
Bild

Bakluckemotorn T.V och dörr motor T.H
Bild

De var ju inte helt lika.
Bort med kuggarna från motorerna och kapa den för långa motoraxeln.
Inte för mycket våld, man vill ju inte skada drevet/kuggen.
Montera lilla drevet med lite snabblim, provade utan först men då slira den på axeln.
Ingen lödning behövs, endast stift som var intryckta i motorn.
Bild

Det man tidigare brutit upp får lite lim och förpassas sedan tillbaks till bilen, klart.
Bild

B.T.W en annan felkälla skulle kunna vara microbytarna som sitter i låskistan.
Bild

Ha de/Micke
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Kul att se någon som är lite uppfinningsrik :)
Är ju faktiskt roligare när man lagar något själv, än att bara byta ut hela komponenten.

Microbrytarna är vanligt att dom ger upp, iaf i dörrarna(alltså inte bakluckan). Fast det är oftast plasten som ska trycka på brytarna som slits ned, och kan då lagas genom att schimsa plasten.
Är hyffsat vanligt på väldigt välanvända dator möss också. Min gamla var så på både höger och vänster knapp, schisma den typ 3 gånger under 4år innan scrollhjulet gav upp helt och hållet, då fick det bli ny mus^^
av Altberg
Hej!

Ursäkta sent svar, men i min felsökning har jag kommit så långt att ström finns det fram till låsmotorn, har mätt 12v dit när jag trycker inifrån bilen, på dosan och drar i handtaget. Så troligtvis är min motor död i bageluckan.

Så jag kanske kan ta mig an något liknande som dig Lazydogmic...
Jag har ringt runt till skrotarna här runt Gävletrakten och ingen verkar ha låsmotorn till en s70.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ja det lär det garanterat gör då det finns en hel upp sjö av låskistorna till dessa bilar på skroten :)

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]

Tack för svar. Man kan ju sätta ett 120 […]

Söndagstvätten IMG_9658.jpeg IM[…]