Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sthlm
sidhabo skrev:Du kan ju också hyra mekar-plats hos t ex OK. Visserligen nån dryg hundring i timmen. Men beroende av vad verkstan tar i arbete, kanske det lönar sig i alla fall. Mer än ett par timmar behöver du normalt inte för jobbet. Praktiskt där är ju att man kan lyfta upp bilen vid behov. Om du hittar en centrum lift så blir det ju användbart för dig. Då kan du ju plocka väck hjulen när bilen är uppe på lyften.
GDS-hallen är absolut ett alternativ och jag har nog varit där lite väl ofta för jag fick en timme gratis sist.
Jag vill bara inte riskera att bli stående för att någor skiter sig.
Vilka hallar i stockholmsområdet har en lyft som inte är en sån som man kör upp på? Ringde runt för ett år sedan och då sa dom att den typen var borttagen då det varit för många olyckor.
Användarvisningsbild
av sidhabo
sthlm skrev: Vilka hallar i stockholmsområdet har en lyft som inte är en sån som man kör upp på? Ringde runt för ett år sedan och då sa dom att den typen var borttagen då det varit för många olyckor.
Lucky att dom inte kommit på det i Göteborg då. Här finns dom lyftarna på alla OK jag varit till, 4-5 stycken.
av Pelleturbo
om du ska byta styrled... glöm då ej att räkna antal varv den skruvas ur så den andra styrleden skruvas in samma antal varv, annars lär du få byta framdäck samt göra en framvagns inställning..
Användarvisningsbild
av sthlm
Nu har jag snackat med en meck och han råder mig att byta länkarmen komplett med spindelled för att det blir enklare och bättre.
Låter ju i mina öron skitdyrt och jag skulle gärna vilja ha era synpunkter på de båda alternativen.

Att nåt ska bytas är klart eftersom det är ett glapp men behöver man byta allt eller är det bara för att det är enklare att skruva dit?

Klart att mecken ska ha betalt för jobbet men jag har dessvärre ett par dåliga erfarenheter av bilmeckar... :wink:
Användarvisningsbild
av Taxen47
Eftersom du har en -96,så är det hela länkarmen som gäller.Lös spindlled fanns bara på de tidiga årsmodellerna.
Så ett pris på länkarm,arbete och framvagnsinställning,skall du fråga om pris.
Ring gärna fler verkstäder och fråga.De bör kunna lämna pris,då det säkert har gjort detta tidigare.
Användarvisningsbild
av sthlm
Taxen47 skrev:Eftersom du har en -96,så är det hela länkarmen som gäller.Lös spindlled fanns bara på de tidiga årsmodellerna.
Så ett pris på länkarm,arbete och framvagnsinställning,skall du fråga om pris.
Ring gärna fler verkstäder och fråga.De bör kunna lämna pris,då det säkert har gjort detta tidigare.
Tack för svaret! Det rätade ut ett par frågetecken :)
Användarvisningsbild
av sthlm
Då var det gjort!
3000:- för byte av länkarmen och dom gjorde ingen framhjulsinställning med resultatet sned ratt...

Ursäkta språket men fan vad trött man blir :cry:
av *pettson*
sthlm skrev:Då var det gjort!
3000:- för byte av länkarmen och dom gjorde ingen framhjulsinställning med resultatet sned ratt...

Ännu bättre..
Har man bestämt sej för att byta typ av länkarm från gamla sorten till nya så MÅSTE man byta på bägge sidor. Sen är det 4hjulsmätning som gäller.
Nya och gamla armarna har inte samma styrgeometri nämligen. Därför måste det sitta samma typ på bägge sidor.
Och det priset du betalt var väl tyvärr ockrat ordentligt..
Användarvisningsbild
av sidhabo
sthlm skrev:Då var det gjort!
Bilia eller ?
Visa din semesterbil(d)

Strax utanför Trollhättan hittade jag ty[…]

Motorhuv öppen?

Ja det löstes med sista uppdateringen

Stod han och slirade länge på koplingen[…]

Lambdalampan lyser

Ja den sotar stift och sensor rejält. Spraya[…]