Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattep
gammal olja är det inte, oljan kommer från mitten på växellådan, typ där som den skruvas fast eller fäst i en gummisak, och där är det oljigt som satan:S det är där det hållet är va? fan så jobbigt och riva ner allt igen:S va säger bes om dom ser olja där går den igenom även om det är lite? för den ska bes om 19 dagar:S

om jag fårtsätter och köra så finns riks att lammlerna går sönder va? fast om är helt nya
Senast redigerad av 1 mattep, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
Dom flesta läckande packboxar (när den är bytt) beror på att packboxen är skadad vid monteringen. Vilket verktyg användes? Det finns ett specialverktyg just till för det ändamålet. Har man inte det verktyget är man ute på hal is. Det går förvisso att montera med t.ex ett bladmått istället, men det kräver lång vana och känsliga fingrar för att inte skada packboxen då.
av mattep
jag vet inte vilket vertyg som användes, men han som gjodedet har nog aldrig bytt packbox innan, men har hållit på med bilar hela sitt liv:p Han kanske bara tryckte in den:p men finns det risk att lammelerna tar skada? fast om är bytta med
av *pettson*
mattep skrev:jag vet inte vilket vertyg som användes, men han som gjodedet har nog aldrig bytt packbox innan, men har hållit på med bilar hela sitt liv:p Han kanske bara tryckte in den:p men finns det risk att lammelerna tar skada? fast om är bytta med
Har man inte bytt packboxar förut så man vet exakt hur man ska montera dom så spelar det ingen roll om man skruvat i 80år.
Ja det finns risk för att lamellerna skadas om olja slungas runt.
av mattep
nä det stämmer, få bes den och se hur många 2 jag få och om det är lönt och fixa allt, kostar ju trots allt en del, men jätte tack för alla svar!
av oldtimersmc
Om det "ryker som fan" ur oljestickan så lär läckaget knappast bero på att P-boxen är felmonterad utan på att det är för högt övertryck i vevhuset, skulle nog börja med att felsöka där.
Eller varför inte kolla kompet det kan ju vara så att du har cylinderläckage dvs brusten kolvring eller dylikt...
Vänligen // Per
av *pettson*
Problemet med högt tryck är ju att trycket inte kan gå igenom en frisk packbox. Ju högre tryck från insidan ju bättre tätar den. Det som händer är att man helt enkelt trycker ut packboxen isåfall.
Visst kan det ryka lite ur oljestickshålet, men det ska inte finnas nån stor jetström där ur. Enklast är väl att lossa vevhusventilationen för att se hur mycket som kommer där ur. Visserligen finns den på insugs sidan, men det är inte för att *suga ur* gaserna ur vevhuset, det ska alltså flöda bra ur vevhusslangen utan att den är kopplad till motorn.
av mattep
rycker som fan kanske va att ta i, det rycker i alla fall, och sen rengjordes den nog bara, inga delar byttes, det sattes bara dit det här flamfiltret, och jag vet inte hur noga. men det kommer olja ur det skvallerhålet, och här snacka vi inte om bara fukta lite, här snackar vi droppar, sen har oljan minskat rätt så mycket, verka som den läcker mer nu, än innan, så det är nog packboxen som är boven i drammat:P
av NiklasO
Ursäkta att jag kapar tråden lite men jag måste fråga.
Vad kan det få för konsekvenser om man skiter i en läckande packbox på en automat?
av *pettson*
Kortfattat: Man förlorar en massa olja.
När packboxen till sist är så sliten så ökar chansen att man blir av med mycket olja på kort tid.
Det händer även att dom släpper helt och med 3000rpm på motorn så tar det runt 2minuter att pumpa ur all olja.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw