Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Oljan vid impellern brukar vara rester av vevhusventilationen. Turboras brukar OFTAST ge olja på avgassidan. Den glappar då sådant att oljan tar sej förbi tätningen och ut i främre röret.
Enda sättet att veta är att känna på turbons axel. Samt då att snurra den lite grand för att utesluta att den kärvar på nåt sätt.
av *pettson*
Jag menar att det oftast är naturliga orsaker till att olja återfinns i luftvägarna, vevhusventilationen måste ta vägen nånstans på insugssidan. Enda stället där det aldrig är övertryck är på sugsidan på turbon. Vad gäller om din vevhusventilation är täppt eller inte så kan jag inte sia om det med mindre än att du undersöker det, det finns information om det i forumet.
Lossa luftslangen in till turbon. Känn på axeln. Glappar den in och ut? upp och ned?..snurra lite på axeln, snurrar det lätt? Tungt? Du har ingen blårök och den går som vanligt i övrigt? Kolla ordentligt innan du investerar.
Jag är ganska övertygad om att du har en liten läcka på insugsslangen till turbon och där droppar det ned lite olja ifrån vevhusventen som samlats i rören. Det finns en anvisning från volvo om oljedroppsproblemet, dock gällande nedre slangen på intercoolern. Så visst är problemet med oljedroppar känt även på friska bilar.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw