Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

MrPetterssonC70 skrev:
deavil skrev:
MrPetterssonC70 skrev:Jo men den "Pioneer AVH-P3100" är ju en stereo med inbyggd Dolby Digital 5.1, DTS och Pro Logic II-dekoder. Det är klart det funkar med den! Men en "vanlig" stereo är det vi försöker trixa med... Pioneer AVH-P3100 verkar jävligt nice förresten! ;)
Jag trodde också det tills jag laddade ner instalations handboken för den.
Där finns en fin beskrivning av bakstycket av spelaren.
Det finns enbart utgång till H/V fram och H/V bak, ingen mittkanal.
Enligt manualen, så skall man utnyttja den digitala utgången från spelaren och koppla vidare till en extern
ljud-processor, i de fall man vill ha ut alla 5 kanaler.
Så jag gissar på att den som instalerade min dvd, på något sätt använt sig av volvos egna ljud-processor och förstärkare.
Ahh ok, jag hänger med vad du säger. Skumt...
Är du säker på att det är äkta Surround, och inte bara kopplat så att det låter i Centern? Jag tror nämligen att det är jäkligt svårt att få Dobly-processorn från Volvo att "snacka" med andra enheter än de som är original. Det är inte så att du har en Dobly-processor sitter nånstans i bilen som tillhör din stereo? Läste nämligen följande på Pioneers hemsida om AVH-P3100:

"Multi-channel surround sound ready: Yes, via DEQ-P6600 multi-channel digital signal processor"

Du har inte en sån sitter i kärran nånstans? Jag påstår absolut inte att du har fel, jag vill bara gå till botten med hur det funkar i C70 =)
Jag vill och kommer att försöka leta reda på det.
Har bara mycket att göra på jobbet(projekt - PV) och kommer ta tag i det när jag hinner!! :roll:
Kan hända att de bara på ngt knasigt sätt har kopplat in så det låter även i mitten, för att jag är lite tveksam till att de använt sig av DEQ-P6600. För då måste de även ha en extra försärkare!
...och de vet jag ej vart de skulle gömt i så fall!! :???:
Well... återkommer! 8)
Tratan skrev:Okej...

Man har ju sett vissa som bytt till andra huvudenheter, vissenligen vet man ju inte om dom använder dolby eller org sub/amp

Slänger upp bilderna här också:

Bild

Anslutningar SC901 (Dolby pro logic)

Bild

Från vänster: Center högtalare (gröna) , Dolby, Amp, 6cd, vanlig, vanlig

Bild

Sub (lilla), Main (stora)
Hej tar upp en gammal tråd: Jag har bara två kablar från stereon upp till centerhögtalare dom andra två är klippta vid kontakten vid stereon var ska dom andra gå någonstans mitt ljud funkar inte.
Hej, jag har den gröna kabeln (Center högtalare) fast inte någon Center högtalare i min c70 (årsmodell 99). Och så har jag ingen vanlig liten svart kabel heller, men jag har dem andra kablarna förutom 1 kommer inte ihåg vilken. Och jag får inget ljud från den vänstra sidan av bilen förutom där bak, vet liksom inte vilket ljudpaket jag har.

Bild

Anslutningar SC901 (Dolby pro logic)

Bild

Från vänster: Center högtalare (gröna) , Dolby, Amp, 6cd, vanlig, vanlig
Möjligt att det är fördraget kablaget till center högtalaren eller så har den helt enkelt pajat eller av någon annan anledning tagit bort den och bytt ut instrumentbrädan. Är det den där minsta kabeln som är allra längst till höger i bilden? Det kan vara så att den är till en extra antenn så kallad diversity då sitter det två stycken antenner i bilen som har lättare att plocka upp radiofrekvenserna. Kollar du bak på radion så står det vad det är för kablar som sitter där, har du CD-växlare i bagaget? Om inte så är det en av dom där större kablarna som inte finns.
Annars kan du få Bluetooth och DIN stereo honplugg till din orginalstereo med en adapter som du kopplar till CD-växlaren. Sök på yatour + Volvo på aliexpress.com. 50 USD har jag för mig, + 30 USD för Bluetooth, så det är ju inte så mkt pengar att spara men en Volvo är snyggast med en orginalstereo!!

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]

Tack för svar. Man kan ju sätta ett 120 […]

Söndagstvätten IMG_9658.jpeg IM[…]