Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CP2
Uppdatering: Inget glapp i medbringaren, däremot vibrationer i fjädern vänster fram. Inte så hela bilen skakar men dock vibrationer. Inte en darrning höger fram så om jag har "tur" är det endast vänster hjullager som pajjat. Dags att sätta ihop inköpslista....... :twisted:
Användarvisningsbild
av ketto
CP2 skrev:Uppdatering: Inget glapp i medbringaren, däremot vibrationer i fjädern vänster fram. Inte så hela bilen skakar men dock vibrationer. Inte en darrning höger fram så om jag har "tur" är det endast vänster hjullager som pajjat. Dags att sätta ihop inköpslista....... :twisted:
ja, då är de hjullagret som gett upp! :-)-)
Användarvisningsbild
av CP2
Jo, lagret var kass men det var inte det som gav ljuden underifrån. :( Bara att leta vidare, Henke3 har påvisat ett gäng andra lager som kan vara kass.....
av Henke3
Lägger in svaret du fick via mail så även andra på forumet kan ha nytta av det.

Har du provat att köra utan kardanaxel?
Mitt på axeln sitter ett stödlager och det kan ha skurit.
Alldeles bakom bakre medbringaren sitter ett spårkullager, har Du kollat det?
Sen har du ett lager på höger drivaxel, det kan också skära.
Användarvisningsbild
av CP2
Ljudet kommer helt klart från vinkelväxeln, har haft bilen med alla 4 hjulen uppe luften nu. Behövdes inte stetoskop eller dylikt för att hitta det ljudet inte. Det kommer ingen kraft alls ur vinkelväxeln, kardanen rör sig inte en mm, varken i backen eller framåt. Så antingen är det vinkelväxeln, hylsan eller både ock. (tror jag)

Beg Vinkelväxel för 6000.- till min årsmodell, är det ett någerlunda vettigt pris?
Användarvisningsbild
av CP2
ketto skrev:en ny vinkelväxel kostar runt 11.000 kr
och det är för mycket att lägga på en bil med en massa mil på mätaren, den nygamla vinkelväxeln beställd hos ett företag så jag hoppas på att den kommer att funka bilens livstid ut. (Vilket kunde blivit bara tills i morse, snorhalt på Ringvägen i Malmö och det hela kunde slutat i baken på en audi) Längre fram längs vägen hade en S80 gjort sin sista parkering rakt in i mitträcket.
Användarvisningsbild
av CP2
Pga vissa tråkiga diskussioner med den firma som skulle förse mig med en begagnad vinkelväxel så undrar jag nu om det är överhuvudtaget är möjligt att renovera en vinkelväxel? De växer ju inte på träd liksom och Volvo tar ju bra betalt för sina utbytes.... :( fast det kanske bär dithän till slut ändå...

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]