Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frigge
Dra bara isär kontakstycket till backljuskontakten o bygla dom 2 kontakterna i kontaktstycket, med tändningen på ska backljuset lysa.
Oftast är det backljuskontakten som är trasig.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av Taxidrulle
Hur har det gått med backljuset? Jag har nämligen råkat ut för samma sak själv på en V70 (´98.). Det vill inte lysa vitt när jag backar alltid. Vanligt är det att inte vill lysa när jag precis startat bilen - det lyser som oftast vid backning när bilen varit igång en stund...
Användarvisningsbild
av sebb
jo då det funkar.. jag lossade på kontakten som sitter i motorummet och sprutade in 5-56 och sedan funkade det... men det funkade inte direkt utan det tog ett tag men nu funkar det fint...
av Taxen
Ofta blir de slitna inuti och då är det nytt som gäller.Jag jämförde den nya med den gamla och det skillde bra mycket.Jag kopplade en multimeter med summer,mellan stiften och tryckte in stiftet i botten av kontakten.Det gamla fick jag trycka in långt innan det blev signal och det nya bara lite innan signalen ljöd.Kontakten kostar bara ca 120 kr på Mekonomen :wink:
Bild
Användarvisningsbild
av Taxidrulle
Jag ska helt klart titta på kontakten och skicka i lite kontaktspray eller liknande. Har inte hunnit riktigt än... Man hinner ju så förbaskat lite om dagarna.

En lite tanke till dök upp: Är inte backljuset kopplat över glödtrådvakten? För glödtrådvakten tänder sig inte när jag har backen i, även om backljuset inte lyser...
Användarvisningsbild
av Sparkz
Nope, glödtrådsvakten kollar bara det viktigaste för säkerheten, halvljus, broms och parkering. Dessutom fungerar den så att den jämför strömmen mellan vänster och höger sida, om en lampa är trasig drar den sidan mindre ström. Den lyser alltså inte om strömmen är 0 på båda sidor...
av DRUMMEL65
PÅ min 855tdi är kontakten i växel lådan ned sliten :?:
Användarvisningsbild
av Taxidrulle
Jag har sprutat med kontaktspray nu, får se om det blir bättre nu...
Användarvisningsbild
av sebb
ja d får vi hoppas, annars får la du bytta den kontakten om det inte hjälper
Användarvisningsbild
av sebb
fick du ordning på det eller??

Att sälja en bil som är problemfri, bara[…]

Hjuksprut som "äter" på f&aum[…]

Låter som glapp eller fel i givardel, byte a[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gjo[…]