Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

nått måste var fel, för alla bilar är inte sådär
av *pettson*
Det är resultatet av bara korta sträckor. Kör du bilen ordentligt varm när du renggjort nästa gång så slipper du problemet en tid framöver. Bilen MÅSTE köras varm regelbundet. Och då menar jag inte att bilen är varm för att vattentempen gått upp. Vi pratar om att köra 10 talet mil så den verkligen får koka ur kondensvattnet ur motorn.
Även oljan mår bra av lång körningar, så bensinsn kan kondensera bort ordentligt
Jag åker nästan bara korta sträckor. Men för att få bort trycket som råder just nu i motorn så tog jag bort kåpan som sitter på stiften och tog lös vevhusslangen som går in i toppen. Då släppte trycket ifrån motorn och inge olja sprutar ut där igenom som det gjorde i oljesticksröret. Ser bilprovningen om jag skulle dra ner tre slangar lite snyggt under bilen? Kommer det att ryka konstant i de isf?
Severin skrev:Förstår att man bör köra långt för att få den riktigt varm men duger det inte att åka låt oss säga en halvtimme i stan eller är det 90-100Km/h som gäller
du kan väll stå still om du vill. värmen får bensin & vatten att förångas, ångorna tar vägen genom vevhusventilationen & in i insuget.
hur långa du ska köra beror ju på mängden vatten/bränsle som du ska bli av med
av *pettson*
Håller väl inte med om att tomgång är ett bra alternativ, inte helt ovanligt att vi har olika tänk. Vevhusventens intensitet ändras med varvtalet. Tomgången har minst intensitet. Maxvarv har mest intensitet. Nu förordar jag naturligtvis inte maxvarv men får bilen rulla så oljan blir ordentligt varm och kokar ur samtidigt som du har låt säga 2000-2500 rpm så att motorn suger upp rejält med ångor också, då lär det bli bättre. Att köra gör att motorn jobbar dessutom, du uppnår och upprätthåller oljetemp mycket lättare då.
*pettson* skrev: men får bilen rulla så oljan blir ordentligt varm och kokar ur samtidigt som du har låt säga 2000-2500 rpm så att motorn suger upp rejält med ångor också, då lär det bli bättre. Att köra gör att motorn jobbar dessutom, du uppnår och upprätthåller oljetemp mycket lättare då.
Eftersom jag kör ganska lite motorvägsfart så brukar jag faktiskt ligga på 2500-3000varv så den blir fortare varm så det blir ofta jag åker på lägre växel just för detta syfte,folk läre verkligen fundera om jag är dum i huvudet :lol:
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]