Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#357657
Rackans. :P

Hm, har också en extra obd2kabel liggandes. Men den ser inte likadan ut. Du har ju alla sexton stift medan min bara har 5 stift.

Kan tät vevhusventilation tända lambdalampan?
av *pettson*
#357697
Fisch skrev:Rackans. :P

Hm, har också en extra obd2kabel liggandes. Men den ser inte likadan ut. Du har ju alla sexton stift medan min bara har 5 stift.

Kan tät vevhusventilation tända lambdalampan?
Nej inte ventilationen i sej.. men den kan ju ändra nån parameter så att nånting i motorns styrsystem har nåt att klaga på. Men varför kom du på vevhusventen som första alternativ?
Användarvisningsbild
av Fisch
#357725
Första alternativ vet jag inte. Men det kommer en del avgaser ur stickan när man lyfter på den och eftersom vevhusventilationen har med delvis oförbrända gaser att göra så tänkte jag att den kanske förorsakar min olycka. Fast enligt serviceboken så ska den ha rengjorts för 1200 mil sedan, vilket jag starkt betvivlar eller åtminstone att det gjordes ordentligt.
Användarvisningsbild
av sthlm
#357916
Nu har jag testat mitt bygge efter att ha lagt till motstånd och bytt dioden.
Kan meddela att den funkar utmärkt för den som vill bygga en egen :D

Nu skall man bara försöka åtgärda orsaken till felkoden med :|
Användarvisningsbild
av sthlm
#357984
Blinkkodsläsare för att läsa ut felkoder ur bilar med Fenix styrsystem

Delarna som behövs:

OBD2 hane
Slutande kontakt
Lysdiod (+motstånd om dioden inte är för 12v)
Kabel
Lödkolv + tenn

Har man inte redan en lös OBD2 hane kan man köpa en på tex. http://www.kjell.com art:68611

Borra lämpligt hål i höljet och sätt dit brytaren.

Fixera lysdioden i öppningen för kabeln med smältlim eller vad du finner lämpligt.
Se till att du har koll på vilket ben som är + (vanligtvis det långa benet på dioden)

Löd ihop stift 16 med lysdioden (+) och glöm inte motstånd om du inte har 12V diod.
Löd ihop stift 3 med brytarens ena ben och vidare till lysdioden (-).
Stift 5 skall lödas på brytarens andra ben för att man skall kunna sluta kretsen med knappen.

Bild
Bild

För att läsa ut felkoder:

Tändningen skall vara av.
Tryck i läsaren i OBD2 uttaget som finns under myntfacket framför växelspaken.
Vrid tändningen till läge2.
Tryck på knappen ca 1 sekund och läs av blinkkoderna.
Upprepa för att se nästa felkod om det finns flera.

För att radera felkoder (har inte testat detta!)

Tändningen skall vara av.
Tryck i läsaren i OBD2 uttaget som finns under myntfacket framför växelspaken.
Vrid tändningen till läge2.
Tryck på knappen ca 5 sekunder och lampan skall lysa med ett fast sken.
Tryck på knappen igen ca 5 sekunder och nu skall felkoderna vara raderade.
#358638
Felkoden 2-4-6 finns tydligen inte, så jag måste ha läst av fel. Kanske ska vara 2-4-5 istället. Har fått ut en kod till, 2-2-3.

2-4-5 Stängningssignal från tomgångsventilen saknas eller är felaktig
2-2-3 Signal från tomgångsluftens ventilöppning saknas eller är felaktig

Båda felkoderna berör tomgången. Har inga problem med den och bilen går som den ska. Om dessa koder är problemet, har de verkligen en sådan stor inverkan så att lambdalampan tänds?

Förslag på åtgärder för dessa felkoder?

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]