Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ÄRRet
kamilenski skrev:Nästan 1 år har gått. Och knåda metallen gjorde sitt. Det är tätt!!!
Det gick ju inte? Konstigt att du inte behövde en ny kylare och en Haynesbok... :)
Användarvisningsbild
av Sevenfold
tyvärr e det nog bara en tillfällig lösning, visst det har gått ca 12 mån men det e en tidsfråga innan det skiter sig,, byt kylet du, och det är nog att rekomendera.
av kamilenski
Bilen är bara till skräp. O frakta ibland nåt ...
Jag gör bara det jag måste för att ha den reggat och bes godkänd.

Pengar lägger vi på våra ord bilar. Men tack för tipset!
av hasve
Läckage i gavel verkar vara ett mycket vanligt problem trots att kylaren oftast är i övrigt bra skick.
Plasten kan mattas ut och lika så klämmorna som kniper åt runt plastgavlarna. Är det sprickor i gavlarna
är kylaren kass men ger sig gaveln och det börjar sippra ut kylmedel då går det utmärkta att borra upp
små hål i gaveln och dra i 2,5-3mm plåtskruv son tätar sig själva när dom går igenom den silikonpackning
som tätar mellan gavel och kylpaketet......Detta fungerar alldeles utmärkt och ger inga fortsatt läckage i
alla fall inte på samma ställe :-)!! Glöm inte vattenpumpsmörjning som håller allt plast och gummi o bra skick
dvs förhindrar uttorkning och sprickbildningar. Lycka till! /All Volvos for ever.
av kamilenski
2 år hat gått och det ät tätt än!
av *pettson*
Och kylaren har förmodligen inte gått riktigt varm ännu, det är mest sällsynt att volvos kylare gör det. Det är ju inte så att den automatiskt alltid blir riktigt varm för att den finns där. Dom flesta brukar upptäcka att kylfläkten går inte särskilt ofta.
Vore lösningen att kladda ihop allt med kemisk metall eller att limma gavlarna, så vore det gjort ifrån fabrik eftersom det är både billigare och enklare än att passa in o-ringen och klämma ihop med risk att den flyttar på sej. O-rings tätningen ger nämligen ganska höga felprocent vid tillverkningen.

Vi som ser nåt tusental kylare varje år, ser på saker och ting lite annorlunda eftersom vi sällan ser allt som fungerar som det ska. Vi ser gott om lagningar med olika fantasifulla varianter och eftersom dom står hos oss för samma sak ofta, så fungerar dom inte i längden. Därför tjatar vi om att man ska göra det ordentligt.
Min åsikt ändras inte för att någon fått det tätt. Det är för många kvar med samma typ av nödreparation som det droppar om för att kalla det för lyckat eller permanent reparation. Jag är glad för din skull att det fungerar.
av kamilenski
Pettson

Hade det inte varit en skrotbil, hade jag bytt kylaren. Numera kör vi max 400-600 mil om året med den. Och det är inte mycket som fungerar i den. Bara det som krävs till en lyckat besiktning.
Användarvisningsbild
av ÄRRet
*pettson* skrev:Och kylaren har förmodligen inte gått riktigt varm ännu, det är mest sällsynt att volvos kylare gör det. Det är ju inte så att den automatiskt alltid blir riktigt varm för att den finns där. Dom flesta brukar upptäcka att kylfläkten går inte särskilt ofta.
Vore lösningen att kladda ihop allt med kemisk metall eller att limma gavlarna, så vore det gjort ifrån fabrik eftersom det är både billigare och enklare än att passa in o-ringen och klämma ihop med risk att den flyttar på sej. O-rings tätningen ger nämligen ganska höga felprocent vid tillverkningen.

Vi som ser nåt tusental kylare varje år, ser på saker och ting lite annorlunda eftersom vi sällan ser allt som fungerar som det ska. Vi ser gott om lagningar med olika fantasifulla varianter och eftersom dom står hos oss för samma sak ofta, så fungerar dom inte i längden. Därför tjatar vi om att man ska göra det ordentligt.
Min åsikt ändras inte för att någon fått det tätt. Det är för många kvar med samma typ av nödreparation som det droppar om för att kalla det för lyckat eller permanent reparation. Jag är glad för din skull att det fungerar.
I runda slängar kollar du alltså 2.5 bilar varje dag oavsett helgdagar osv. Gör du inget annat än öppnar huvar och kollar kylare? I lilla Motala? Wow...
av kamilenski
Motala är inte så liten ;)

Gott Nytt År!

Blev ganska mycket tjockare :x Kanske ä[…]

.. Har också kontrollerat att bränsle[…]

Nästa elbil från Volvo?

Han sa nåt om ”den smartaste Volvon hi[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]