Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magnus.
Ja jag förstår tänket, och klart det är kallt med huvet ut ur rutan. Men vindavkylning gäller väl endast människor djur?? Döda ting får väl ingen vindavkylning, utöver temperaturen i luften?
Om temometern visar -30 och det börjar blåsa ute visar den väl inte -40 för det?
Då skulle ju ytter temometern i bilen visa kallare ju fortare du kör?

Kan hålla med om att ju fortare man kör ju snabbare kyls kylaren ner mot den aktuella lufttemperaturen, men det är ju bara för att du får mer genomströmning av luft, att man skulle kunna köra så fort att något blir kallare än lufttemperaturen tror jag inte stämmer.
av *pettson*
magnus. skrev:Ja jag förstår tänket, och klart det är kallt med huvet ut ur rutan. Men vindavkylning gäller väl endast människor djur?? Döda ting får väl ingen vindavkylning utöver temperaturen i luften?
Om temometern visar -30 och det börjar blåsa ute visar den väl inte -40 för det?
Då skulle ju ytter temometern i bilen visa kallare ju fortare du kör?
Då finns alltså inte problemet med frusna kylare trots korrekt glykolmängd. Och motorer behöver inte varmköras/ isoleras för att inte frysa ihop under körning. Nedisning av flygplan finns inte heller (ett mindre problem då friktionen faktiskt värmer en vinge vid fart.. Ett mycket lättlöst problem med andra ord. :-)-)
av magnus.
Vill inte verka som nån besserwisser eller nåt, men så vitt jag vet, är vindavkylning ett mått på hur människor upplever en viss temperatur vid en viss vindhastighet/luftfuktighet.
Om vinden skulle påverka en kvicksilver termometer, eller vilken termometer som helst, då skulle man ju aldrig veta vilken temperatur det är utomhus, om det inte är vindstilla förstås.
Men eftersom den visar detsamma vindstilla eller vid storm, så kan ju inte vinden kyla den mer än den faktiska yttertemperaturen?

Så varför den skulle kyla en bilkylare mer vet jag inte, snabbare avkylning ju högre hastighet ja, men inte mer.
Flygplan? Va vet jag, goggla, tydligen super avkyllt vatten träffar kall metall på hög höjd med lågt lufttryck och kristalliseras, bla bla vet inte riktigt, vindavkylning? tror inte det,
Ska säga att jag vet inte hur det funkar med vindavkylning!! Men det är så jag har uppfattat det.
jag får väl fråga 118 118 :D
av *pettson*
Finns ju inte mycket att slå upp egentligen. Ta och preppa glykol för minus 20. Åk ut i minus 15. Ha behållaren i fartvinden. Se om den håller sej flytande eller om den fryser.
Ja ordet vindavkylning är nog fel av mej.. jag vet faktiskt inte vilket ord som täcker det hela ärligt talat, antar att det är kyleffekt som är rätt ord. Det är inte heller lätt att sammanfatta två olika ämnen så dom liksom sammansmälter.
Du har helt rätt i att det mestadels skrivs och beskrivs om temperaturens påverkan på människan. De första att ta fram en formel för beräkning av vindavkylning var de amerikanska forskarna Paul Siple och Charles Passel, som tog fram denna genom ett experiment som utfördes i Antarktis 1940. Detta gick ut på att beräkna hur lång tid det tog för en plastcylinder fylld med 250 gram vatten att frysa vid olika temperaturer och vindhastigheter, alltså inte helt olikt att du har glykol och vind igenom en kylare. Genom detta tog man fram en matematisk formel som skulle hjälpa till att beräkna vindavkylningen. Den blev både rätt och fel. Den beskrev korrekt om inte vindhastigheten var för låg, eller för hög, för låg så gick det inte att beräkna och för hög, ja då gick formeln åt fel håll men formeln visar helt klart att vätska fryser fortare vid en viss temperatur om den blir utsatt för vind. 2001 gjorde man om experimentet men centrerat mot människans känsla för temperaturen, den gäller idag för. I teorin när man då räknar så minskar alltså temperaturen mot fartvinden. Men metall reagerar inte så, helt korrekt då det inte finns nån avdunstning som kan ske, den får sin omgivningstemperatur. MEN vi får en ökad värmeöverföring(kylöverföring) Det gör inga fysiska grader men det gör kyleffekt. Kontentan av det hela för att inte göra ett 1500 raders inlägg med teorier och bakgrunder, är att ju snabbare du kör ju EFFEKTIVARE kyler du din kylare. Nu greppar jag bara några siffror här för att beskriva. Låt säga att 10% av dom 30 minusgraderna når fram och in i din kylare stillastående på grund av luftens isolationsegenskaper och vindflödet( en avkylning på minus 3 grader). När du håller 50 så når kanske 60% av dina 30 minusgrader fram och in i kylaren (avkylning på minus 18 grader) . Det kommer aldrig att kunna bli kallare än minus 30 på termometern, men med 100% ig övrföring till sist, inte på pappret kallare än vid starten, men i realiteten mera problematiskt. Det som skulle tagit låt säga 4 timmar att frysa ned i minus 30 tog nu 10 minuter fortfarande i minus 30 (kyleffekten ökade). Vi tillför nästan ingen som helst värme i 30 minusgrader, motorn har inte nån speciell överskottsvärme att släppa i kylaren. Enda gången vi kan få en fysiskt kallare temp (mätt kallare på termometer) är om vi har nånting som kan ånga av under avkylningen. Det kan ge oss en tillfälligt lägre temp.

I teorin iallafall så kan inte en glykol spädd för minus 20 frysa vid minus 15 grader, enligt teorin kan den inte frysa i praktiken heller då tempen hursomhelst inte blir lägre än minus 15 grader med 100% kyleffekt. När man sen testar detta på olika sätt med olika fabrikat osv i praktiken så fryser glykolen och blir sörjig. Ett problem man har och har haft i många år när man försöker utveckla formler, vad påverkas och inte i realiteten.
Jag är inte fysiker så jag kan inte berätta hur o varför men jag kan iallafall säga att man bör passa sej :-)-)
av magnus.
Är det minus 30 i luften kommer glykolen aldrig bli mer än -30.
Om du har ett föremål som är varmare än sin omgivning, ex en rumstempererad behållare med 1l vattenblandad glykol, fryspunkt -40.
Ställ den i frysen så kommer den efter ett tag ligga på den temperatur du har i frysen (-20)?
Om det finns en fläkt i frysen som blåser på den kommer den snabbare att förlora värme, och på kortare tid nå -20.
Men du kommer aldrig, hur stark fläkt eller fartvind du har, komma under temperaturen i frysen, så glykolen fryser.
Vindhastighet har ingen påverkan på temperatur, det upplevs så, eftersom vi människor har ett tunt lager uppvärmd luft runt våra kroppar, när det blåser, då blåser det luftlagret bort i snabbare eller långsammare takt beroende på vindstyrka, vilket får oss att förlora värme.
Man kan inte skapa mer kyla genom att flytta luften snabbare.
Ett test du kan göra, värm en kopp te o se om du kan blåsa teet kallare än temperaturen i rummet? Om du tänker så, omvänt.
Du kan ju inte kyla något under temperaturen i dets omgivning utan att förbruka energi, ex ac, kylskåp?
Logiskt och det är allt jag har att säga om det. Har pluggat på nu :wink:
Senast redigerad av 1 magnus., redigerad totalt 0 gånger.
av magnus.
Tjosan, såg inte hela ditt inlägg innan jag skrev mitt senaste, stämmer bra det du skrev.
Låter det stå kvar hursomhelst, vi kom ju båda fram till samma sak, tiden för nedkylningen är allt som påverkas.
o va vet jag, kanske blir nån grad kallare med luftmotstånd.
Hursomhelst, jag har tippat i Dollarstore glykol, 20-: litern, lär väl finnas olika kvalitet på glykol med, får skylla på dom. :)
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]