CarMan skrev:När volvo hade problem med sina stag, var jag nere i fabriken o besökte några konstruktörer o kolla bland annat på de skaktester dom själva gör med bilarna.
Volvo hade inte fått några fel alls på stagena på sina tester, därför godtjändes dom & modifierades minst i 4 olika varianter, innan en bra variant kom.
Volvo är inte intreserade av att bien ska gå sönder, den bil som håller i eveghet ger bästa reklamen & är den mest lönsamma, allt annat är skitsnack!
volvos skaktest innehöll då ingen hjulvridningar eller fuckt, det kan vara en anledning till att felet inte uppmärksamades.
volvo sa okså att det inte var specielt svårt att bygga et stag som höll, men det måste ju ha en relevant tilverknings kstnad, o det är just denna som styr hårt när man bygger bilar. nästan alla såna här fel som upp kommer beror på att man gör förendringar för att hålla ned tillverkningskostnaden. (det he inget att göra med att man ska få byte delarna i framtiden, det är en myt)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hade problem med sina stag, har problem skulle jag vilja säga....
Bra att du skriver att delar testas i provbänk inomhus, det bekräftar ju min/vår teori att det är vi konsumenter som är testförare/försökskaniner och får stå för en större del av utvecklingskostnaderna som tillverkarna sparar in på.
"Volvo är inte intresserade att bilar går sönder" nä inte de stora delarna kaross-motor-växellåda osv. Det skulle bli ramaskri om motorerna tex. inte klarar avgaskraven eller växellådor börjar rasa på löpande band.
Som Carman skrev, hur dyrt är det att göra ett stag som man gjorde förrut, infettat? sälj ett till det dubbla priset och jag köper det direkt