Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#592869
Bilens handbromsbackar har ingen justering normalt utan bara en plåtbit mellan dem
man justerar handbromsen via vajern och dem nöts o blir äggformade o tar bara där
trycket ligger...sätter man däremot in en skruvbar justering melllan dem och justerar där
istället nöts dem jämnt och tar på hela ytan
Bild
Senast redigerad av 1 umekille, redigerad totalt 0 gånger.
#592876
umekille skrev:Bilens handbromsbackar har ingen justering normalt utan bara en plåtbit mellan dem
man justerar handbromsen via vajern och dem nöts o blir äggformade o tar bara där
trycket ligger...sätter man däremot in en skruvbar justering melllan dem och justerar där
istället nöts dem jämt och tar på hela ytan
Nej.. då är det inte 850 du har kikat på. Alla 850 har justerbart mellan backarna från fabrik, gamla 70 serien också, och man justerar dom INTE med handbromvajern.
Tvärtom ska handbromsen vara slak så mekanismen är i botten vid backarna. Sen justerar man ut backarna tills det låser. Sen släpper man lite lite så man förnimmer att bromsen ligger an, det ska förnimmas med fälgen på. Inte bara när man håller i skivan. OCH det kontrolleras med fastskruvad skiva så inte dess läge påverkar. Och till sist så justerar man spaken så att handbromsen låser på mellan 5-8 hack. Låser det tidigare blir man för svag då spaken är en hävstång som är utväxlad. Det krävs en viss spakvinkel för att få maximal broms. Det går inte att få samma bromsförmåga på 3 hack som t.ex på 6 hack.

Att det tar åt ett håll men inte det andra är ett justeringsfel. Det är det enda jag kan komma fram till.
#592879
Troligen för att backarna inte ligger på med hela belägget utan bara på en sida t.ex.framkant av belägget och då kan man kanske få detta fenomen, framåt hugger dom och bakåt glider dom och som nämnts i ett tidigare inlägg så kan detta bero på slitage i mekaniken.

Mvh GK
#592928
gnestakalle skrev:Troligen för att backarna inte ligger på med hela belägget utan bara på en sida t.ex.framkant av belägget och då kan man kanske få detta fenomen, framåt hugger dom och bakåt glider dom och som nämnts i ett tidigare inlägg så kan detta bero på slitage i mekaniken.

Mvh GK
Isåfall har man inte sett till så skölden är ren så att backarna kan lägga sej rakt emot dom.
#592953
semmelman skrev:Ser ut som nåt för verkstan då.
Nej!. Om du inte har tummen mitt i handen så klarar du detta galant, gör som pettson skrev här över så blir det bra, har gjort det själv med mycket bra resultat. (tror pettson har en hanbromsjusterings guide under tips o trix)
#592959
Men konstruktionen är ju sån.
När man drar handbromsen pressar mekanismen isär backarna i underkant. Då får man ett spel mellan backarna och ankarklacken. När man rullar framåt rör sig alltså mekanismen bakåt, och eftersom vajern kommer framifrån så drar det lite extra. Tvärtom bakåt, då släpper det i stället.

För att minimera problemet får man justera på rätt sätt som pettson säger, så att man får så liten rörelse (och därmed spel) som möjligt innan det bromsar. Men helt kommer man inte ifrån det.

På 740/940 går vajern rakt in längs bakaxeln, där blir det ingen skillnad framåt/bakåt.
Svårlösta vibrationer

Det som både däckfirmor och bilä[…]

Lövets XC70 -05 - fälgbyte

Snyggt! Jag lägger gärna pengar på[…]

Främre avgasrör

Katalysator (svensksåld bilar) blev till&ari[…]

Lättast är väl att mäta gä[…]