Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
850s SE och GLT har två olika insprutnings system. Dom har två helt olika uppbyggnads sätt och det lär GARANTERAT inte fungera väl med en GLT box i en SE. LH och Fenix systemen är inte på nåt sätt lika. Att försöka sej på att trimma en SE eller i övrigt 10V motor går väl på gammalt hederligt vis. Räkna med ca 1000kr/hk som måttstock i slutändan. Och maxeffekten bör bli runt 250hk för ca 110.000kr. För då pratar vi ju om att du maxportat, fått ett avstämt grenrör, att du fått ett annat insprutnings system som klarar att leverera och att du då fått specialslipade kamaxlar osv. Alternativet är att sälja bilen till nån som faktiskt är intresserad av att använda den som den är konstruerad för. Och sen för pengarna plus kanske några kronor inhandla sej en GLT eller en turbo.
Användarvisningsbild
av olindh
Köp nytt fördelarlock, rotor, tändkablar, tändstift och luftfilter.

Ut med reservdäcket. Fungerar ACn? Nähe, inte det, släng ut kompressorn och kondensorn då också. Väger bly.

Se till att du har lätta 15 tums alufälgar, gärna med 185/65 däck.

Använd en bra olja så att det inte bildas en massa avlagringar i oljekanalerna i motorn.

Rengör vevhusventilationen.

Det är faktiskt en ganska pigg bil om man vårdar den på rätt sätt.
av Hulting
Men blir det verkligen nå bättre men ett öppet filter ja har ju redan sport filter i fast inte öppet ...frågan är om det är bättre med öppet ??
Användarvisningsbild
av buddha88
Jag hade ett sport inläggsfilter förut o märkte ingen skillnad men nu sitter d ett öppet filter me kalluftsintag, vrålar mer o så har man finare respons :-)-)
Användarvisningsbild
av buddha88
Beror på va du vill ha, Biltema har bara filter för 150 :-, sen om du ska ha modellanpassade grejer så går dom på lite över 1000:-, K&N, BSR, Autotech, Simota o allt va d nu finns, själv har ja från Biltema o eget luftinag, nerifrån Evolve fronten, o den får bra me kalluft, men en värme avskiljare fattas för mig, de e bra o ha, så den inte suger i sig varm luft. Köp avskiljare, filter o sen kan du ta flexrör som går ner te fronten för kall luft, eller hur du skulle vilja göra :-)-)
av *pettson*
Ett tips är ju att inte ta ett filter med mindre area än du redan har på orginalfiltret. Det ska MINST vara samma area som orginal. Gärna ett nr större. Det gör att biltemas faller bort redan vid ritbordet.. Det är helt enkelt för litet för att göra den nytta som det ska göra. Oavsett vad man tror att man känner.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]