Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Taxen47 skrev:
~Kalle~ skrev:*LÖST*?? Ja, du har glömt skriva hur! :wink:
Står högst upp i tråden :wink:
Precis :).. vet inte om det bara hjälpte med nya tändstift eller om nytt fördelarlock + rotor gjorde susen, tändstiften såg rätt fula ut iofs.. Kanske var en kombination, men innan jag bytte detta så fanns det ingen tillstymmelse till komp när jag vred om hycklen, efteråt började det skaka i bilen när jag försökte starta och tillslut hoppade den igång, och dog ett par gånger, men tillslut hoppade den igång som tur va :)
av *pettson*
Du lär inte kunna tacka tändstiften för att du fått kompression. Dom gamla var säkerligen inte så trasiga att dom släppte kompression. Däremot kunde du sparat dej tid och pengar (inför starten) genom att lossa dina stift och droppat i lite olja i varje tändstiftshål. Lossat spridarkontakterna och nött i sådär 30 sek. Kanske att den hade puffat till lite. Sen på med kontakterna igen och nöta till med lite gas. Vips hade den startat utan problem. Först lite tvekande men sen gått som vanligt. Problemet är hur vanligt som helst och lika enkelt att åtgärda alltså. :wink:
*pettson* skrev:Du lär inte kunna tacka tändstiften för att du fått kompression. Dom gamla var säkerligen inte så trasiga att dom släppte kompression. Däremot kunde du sparat dej tid och pengar (inför starten) genom att lossa dina stift och droppat i lite olja i varje tändstiftshål. Lossat spridarkontakterna och nött i sådär 30 sek. Kanske att den hade puffat till lite. Sen på med kontakterna igen och nöta till med lite gas. Vips hade den startat utan problem. Först lite tvekande men sen gått som vanligt. Problemet är hur vanligt som helst och lika enkelt att åtgärda alltså. :wink:
Hehe, okej, ska spara ditt tips tills nästa gång.. Hade lite smått panik i sthlm, eftersom jag behövde komma hem rätt omgående, Vet inte varför kompet kom tillbaka men 500kr på biltema för alla delarna var det väl värt ändå, rotor och fördelarlock såg lite småsletna ut tycker jag :) Huvudsaken att bilen gick igång iallafall, testade dock aldrig med att droppa olja i tändstiftshålen och det men till en annan gång som sagt :)
Tack för redogörelsen.
av *pettson*
javavagen skrev:Okej, jag kanske skrev fel i mitt inlägg.
Ska man skruva dit tändstiften direkt efter man har droppat i oljan i cylindrarna?

Janne :-)-)
Jepp.. Glöm inte att lossa spridarkontakterna samtidigt. Du vill inte ha in mera bensin. Först när kompressionen är tillbaka, då kopplar man in spridarna igen. På så sätt dränker man inte maskinen och du får inte heller nån felkod.
Jag har ett liknande problem och har en fråga till. Ska jag
a) lossa tändstiften
b) droppa lite olja
c) sedan dit med tändstiften igen
d) lossa spridarkontakterna
e) nöta med tändning i ca 30 sek
f) montera spridarkontakterna
g) nöta med gas och förhoppningsvis startar den

Är det ngn speciell olja? Funkar motorolja? Bara några droppar?
av *pettson*
Använd motorolja och du behöver säkerligen nån matsked i varje. Inte för att allt krävs för att täta. Utan snarare för att all olja inte hamnar där man önskar. Om bilen blivit sur så kan det bli så att den tänder till när du maler utan spridarna inkopplade. Låt den då starta till utan att du bryr dej..

a= ja
b= jepp nån matsked
c= ja
d= ja
e= full gas samtidigt som du nöter ca 30sek- 1 minut. Du hör när motorn börjar gå tyngre. Då har du fått kompression.
f= ja
g= ge gärna nåt försök utan gas. Men var beredd på att använda gasen för du lär få lirka upp den så den går på alla cylindrar. När den väl startat så är allt som vanligt. Oljeröken är en bonus. Den går bort på några minuter. (röken)
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)