Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#333562
Sparkz skrev:Den koden klagar på lambdareglering, inte signalen i sig. Alltså sonden fungerar, men blandningen är lite utanför sitt område. (Sonden kan iofs visa lite fel, men det vanligaste är att den dör helt och man får en kod som säger "signal saknas")
Luftläckage är det första att kolla upp. Även på avgassidan, skarven grenrör-främre avgasrör t ex.

Vad har du för motor/bränslesystem? 10 eller 20 ventiler?

20 ventilaren har jag
av PDK
#333989
Jag hade samma problem, o det var nipplarna som spökade. Torra som få! Bytte ut alla, så var problemet ute ur världen. Drog åt dom under gasspjället med buntband, så att dom inte åker av ifall att!
#334092
PDK skrev:Jag hade samma problem, o det var nipplarna som spökade. Torra som få! Bytte ut alla, så var problemet ute ur världen. Drog åt dom under gasspjället med buntband, så att dom inte åker av ifall att!
Det sjuka är ju att jag tycker inte det ser ut att finnas något att fästa på/i...jag kanske blir lite klokare när jag får nippeln i handen, svårt att byta?? Är det det som spökar så beställer jag de andra två med...utan tvekan, billig kostnad =)
#334955
Den sitter väl med skruven där, antar att det är en o-ring som tätar mot insuget också, se till att få med den.
Du har ju två lediga anslutningar, så de skulle gå att kladda igen den trasiga med lite lim och flytta slangen till en hel... Men priset var ju överkomligt, och byta är mer "rätt".
#335123
Sparkz skrev:Den sitter väl med skruven där, antar att det är en o-ring som tätar mot insuget också, se till att få med den.
Du har ju två lediga anslutningar, så de skulle gå att kladda igen den trasiga med lite lim och flytta slangen till en hel... Men priset var ju överkomligt, och byta är mer "rätt".
Absolut men problemet jag tror de inte fatta på Volvo är att delen som slangen ska tryckas fast på är av...enda in i kanten så det finns liksom inget att fästa i..om du hänger med, man förklarar ju som en kratta :oops:

Därför tror jag att jag ist borde byta hela stora delen som alla slangar (små och den stora) är fäst/dittryckt på. Såklart jag kan kolla om det är rätt del men jag är ganska säker på (om jag tänker lite logiskt) att det inte kommer gå. Tyvärr hittar jag inte den delen nånstans, lusläst hela Haynes handboken o LUSLÄST o kollat igenom varenda kategori på bildelsbasen med utan framgång...blir galen haha. Och de på Volvo verkar ju inte heller veta namnet, sjukt!
I praktiken skulle jag alltså kunna fästa slangen på någon av de andra två som det enbart sitter stoppar på nu? Osäker om slangen räcker förvisso men går det att göra så är ju det en paniklösning imorgon tex tills "delen" kommer fram..när nu det blir.
Igår när jag ställde bilen i väntan på sonen så höll den på att dö flera gånger, tomgången studsa upp o ner o lamporna tändes till 2-3 ggr på instrumentpanelen men den klarade sig från att dö. Känner mig som en bilplågare när jag måste köra till affären, vill helst inte för jag är rädd att andra delar skadas o måste bytas :|

Ska kanske förtydliga att jag tror inte det är hela den stora delen som sitter med 2 skruvar (en som syns på bilden) som är beställd, utan enbart en "nippel"...låter som något litet. Känns som 38:- för den stora mokajängen är lustigt billigt för att vara från Volvo..
#335143
Sparkz skrev:Det är ju en helgjuten plastbit, så det blir hela.
Precis så har jag med fattat det men jag tror inte Volvo uppfattat det :lol:
Jag får väl vänta in o se helt enkelt men man går ju på nålar...vill ju få ordning på det här nu!

Tack iaf för all hjälp man får här, helt kung!
Missljud AC (kompressor bytt)

Vinande/ylande/morrande ljudet kan orsakas av en a[…]

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Lågmilad 850 på auktion...

Dom där flagnade ju i bilhallen. Länge s[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

UPPDATERING När vi mäter cem-high/vit […]