Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

*pettson* skrev:Om immobilizern INTE går igång.. så lär du få felkod. Inte före dess. Däremot bör en märkesverkstad lätt kunna se i realtid om kommunikationen med nyckeln fungerar. Det är inte information som lagras bland felkoderna.
Men immobilizern går väl igång när den stänger av bilen, eller har jag förstått fel?

Tror du att de kan se om det finns ett kommunikationsfel även om felet inte uppenbarar sig just då? Tänker på att den har fungerat klanderfritt ett tag igen.
av *pettson*
Imobilizern är ALLTID aktiv, frågan är bara om den ska låsa din bil från start eller inte. Den har ALLTID kommunikation med din nyckel. Det är däremot inte tillåtet i sverige att den ska kunna stänga av bilen under färd, så det kan den inte göra även om den tappar kontakten. Men det gör att när du ska starta bilen idag så sätter du i nyckeln. Vrider på tändningen, styrdonet frågar nyckeln och får svar. I samma svep vrider du mot start, bilen startar. stydonet var nöjt med svaret från nyckeln och lät din bränslepump fungera...

Nästa gång vrider du om nyckeln, styrdonet frågar men får inget svar ifrån nyckeln på grund av dålig/ glapp antenn runt låset, du fortsätter rörelsen och försöker starta, bilen startar möjligen till nån sekund på grund av resttrycket i bränslesystemet. Styrdonet har blockerat din bränslepump och bilen kommer inte att starta...
Eftersom saker och ting rör på sej och även sväller microskopiskt i värme så kan ett problem uppstå i kyla som inte förekommer i värme osv.

Återigen så föreslår jag att du ska byta din antennring.
*pettson* skrev:Imobilizern är ALLTID aktiv, frågan är bara om den ska låsa din bil från start eller inte. Den har ALLTID kommunikation med din nyckel. Det är däremot inte tillåtet i sverige att den ska kunna stänga av bilen under färd, så det kan den inte göra även om den tappar kontakten. Men det gör att när du ska starta bilen idag så sätter du i nyckeln. Vrider på tändningen, styrdonet frågar nyckeln och får svar. I samma svep vrider du mot start, bilen startar. stydonet var nöjt med svaret från nyckeln och lät din bränslepump fungera...

Nästa gång vrider du om nyckeln, styrdonet frågar men får inget svar ifrån nyckeln på grund av dålig/ glapp antenn runt låset, du fortsätter rörelsen och försöker starta, bilen startar möjligen till nån sekund på grund av resttrycket i bränslesystemet. Styrdonet har blockerat din bränslepump och bilen kommer inte att starta...
Eftersom saker och ting rör på sej och även sväller microskopiskt i värme så kan ett problem uppstå i kyla som inte förekommer i värme osv.

Återigen så föreslår jag att du ska byta din antennring.
Tack så mycket för en utförlig förklaring! Nu föll saker och ting på plats, och det verkar onekligen stämma in på mitt problem. :)

Återigen, tack så mycket!
av *pettson*
Det är svårt att säga, det kan ha 100 anledningar men lossa nedre rattaxelknuten och se om den är kärv, inte ovanligt att man upplever det tyngre att svänga åt ett håll trots att det bör gå lika tungt åt bägge. Testa bilen upphissad för att se om kärvheten är kvar?
läste om detta med startspärr och måste fråga...snälla..har ford galaxy..men snälla..har för 8 månader sedan bytt batteri i en av nycklrana och sedan dess inte kunnat starta bilen med den,verkstad påstod att nyckel är slut då det inte gick att koda den,då för 14 dagar sedan jag bytt batterier i det andra nyckel...jo....kan jag inte starta bilen,startspärr !! Verkstad kan inte programmera om nycklarna,de får ingen felmedelande och vill byta styrdon=7900kr.For mig låter detta fantastisk,kan det vara samma problem här?
Tack för snabb svar
*pettson* skrev:Det är svårt att säga, det kan ha 100 anledningar men lossa nedre rattaxelknuten och se om den är kärv, inte ovanligt att man upplever det tyngre att svänga åt ett håll trots att det bör gå lika tungt åt bägge. Testa bilen upphissad för att se om kärvheten är kvar?
Har inte möjlighet så här på direkten att hissa upp bilen, men om kärvheten åt vänster kvarstår när bilen är upphöjd, lutar det åt nedre knuten då?
Nu behöver jag råd här.

Ingen större skillnad när bilen är upphissad, det finns alltså fortfarande en skillnad. Tyngre åt vänster.

Fick hjälp av "min" mekaniker, som får ses som kunnig med väldigt många år i branschen och brukar vara att lita på. Vi kikade på rattaxelknuten, som såg lite rostig och skitig ut, men han hävdar ändå att det är styrväxeln. Han menar att det är någon tätning tror jag det var i den, som gör att oljan inte rinner som den ska och därmed inte hjälper till lika mycket åt ena hållet. Något man kan leva med tycker han, eftersom styrväxeln kostar sitt om man ska byta. :(

Jag funderar ändå om det är värt att be märkesverkstaden att byta knuten ändå, de skulle ha 700:- för jobbet.

Vad säger ni?

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Men för alla behörigheter gäller […]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]