Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
#325036
du kan omöjligt ha nått som drar ur under 3 månader. du har alla gånger nått intermitent som drar ur nån gång i bland.

troligen en låskista i nån av dörrarna.
av patcat
#325043
Sådär nu har jag gjort lite ytterligare mätningar. Jag har provat att mäta utan att bryta strömmen enligt följande;
Satt dit en startkabel mellan batteriets pluspol och bilens pluskabel.
Startat bilen
Stängt av bilen
Satt ditt amperemätaren mellan batteriets pluspol och bilens pluskabel.
Kopplat loss startkabeln.

När jag gör så här visar det sig att bilen drar 0.28A (dvs 10 ggr mer än tidigare när jag brutit strömmen). Jag fann också att denna "läckström" försvann när jag bröt strömmen (kopplade ur/tillbaks amperemätaren). Hur som helst så sjunker strömmen efter ca 30 sek, till 0.16A och detta var orsakat av centrallåset (om jag låster centrallåset så sjunker strömmen till 0.16A direkt men så fort jag låser upp så ligger centrallåset och drar ström i 30 sek men återgår sedan till 0.16A igen). Hur som heslt, centrallåset verkar inte vara problemet.

När mätaren visade 0.16A (centrallåset förbrukning hade minskat efter 30 sek) så fick jag följande resultat;
Tog bort huvudsäkring 8 (styrenhet motor enligt bilmanual, huvudrelä bränslesystem enligt haynes) ELLER huvudsäkring 10 (tändlås, styrenhet, motor enligt bilmanual, tändningslås enligt haynes) så sjönk strömmen till 28mA (som jag har haft tidigare då jag brutit strömmen). Det känns ju som om det är ngt som ligger och tjuvdrar och som bryts då spänningen bryts. Vad kan det vara?

Appropå tidigare inlägg, vad är låskista?
Senast redigerad av 1 patcat, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av sidhabo
#325068
patcat skrev: Appropå tidigare inlägg, vad är låskista?
Låsmakanismen i dörrarna.
Användarvisningsbild
av CarMan
#325098
bilan ska i låst läga & efter nån minut dra ca:0.02A

när felet är aktivt (bilen drar mer9 så börjar su att kolla om fotbelysningen vin någon av fotutrymena fram i bilen lyser.
sen kollar du om du kan se den röda lampan i bakdörrarnas dörrgavel lysa, man det det lyser lite rött trots att dörren är stängd.

ser du nått av dessa lysa så är dörren där det lyser orsaken, 8alltså låskistan på den dörren)
av patcat
#325131
När jag har krypströmmen aktiv så har jag kollat att ingen av de "dörr"lamporna lyser (när jag öppnar dörren ökar strömförbrukningen ytterligare). Har dessutom provat att rycka ut samtliga reläer jag hittat utan att krypströmmen försvinner. Har hittat relän i motorhuven vid säkringarna samt till vänster om pedalerna inne i kupen. Finns det fler relän? Finns det ngn översikt över vad de olika reläerna har för funktion? Ex tillsatsluftpumpen, kylfläktsrelä...

Det är alltså en krypström på 0.16-0.17A som gömmer sig någonstans bakom huvudsäkring 8 och 10. Verkar inte vara så lätt att komma vidare...

Krypströmmen verkar bara uppstå efter att bilen varit startad (räcker inte bara med att tändningen varit på) och bryter jag pluskabeln från batteriet och sedan återansluter den så har jag inte så stor krypström längre (går ner mot 28mA vilket verkar vara normalt). Hur kan man gå vidare?
Användarvisningsbild
av CarMan
#325257
att öppna en dörr är inte samma sak, då det är flera brytare i låskistorna.
ryck inte reläna, utan ryck säkringarna, sen när du vet vilken säkring det är går man in o kolla hur många system som andvänder denna säkring
av patcat
#325291
Ok. Men det känns ändå inte som det är dörrarna eftersom jag har provat att rycka alla säkringar och krypströmmen försvinner då jag rycker huvudsäkring 8 eller huvudsäkring 10. Finns det ngt gemensamt system som döljer sig bakom dessa säkringar?
av patcat
#325566
Efter lite mer testande gjorde jag ett nytt fynd. Pratade med Volvo och de sa att vissa av bilen elektronik är aktiv upp till 10 min efter att bilen stängs av. Så jag mätte på nytt och då visade det sig följande;
0-30 sek efter att bilen stängts av så drar den 0.28A
30sek - 4min efter att bilen stängts av så drar den 0.16A
4min - X drar den 0.02A

Alltså verkar allt detta i sin ordning och jag har nog varit fel ute avseende detta. Vad kan det vara annars? Har ju fått tips på att det är ngt sporadiskt som drar (typ dörrlampor). Kanske skulle kolla detta ytterligare men det verar ju inte som om något drar ström efter 4 min efter avstängning. Kan det vara så att en generator inte laddar fullt ut? Den visar ju nästa 14V men finns det ngt annat som gör att den inte levererar så mycket ström som den borde för att ladda batteriet?
Service Subaru XV

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/mot[…]

Vad har denna för funktion?

Pekar du på värmeskölden eller d[…]

"Limp home mode" ?

Risken finns att du har slut på Eolysmedel :[…]

De finns bara va ja sett viva performance, och d[…]