Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoglt850
#326628
gle har 140hk ?nm och glt 170hk 220nm gle är mycket tröttare och segare än gltn och så drar glen mer bensin än glt. så att köpa en gle är nästan lite dumt när man kan få en glt som är piggare och snålare. och 0-100 skiljer der 1,5 sekunder på gle och glt till gltns fördel.:D
Användarvisningsbild
av mr850gle
#326633
volvoglt850 skrev:gle har 140hk ?nm och glt 170hk 220nm gle är mycket tröttare och segare än gltn och så drar glen mer bensin än glt. så att köpa en gle är nästan lite dumt när man kan få en glt som är piggare och snålare. och 0-100 skiljer der 1,5 sekunder på gle och glt till gltns fördel.:D
Går helt klart for *pettson,s* konklusjon",he,s the expert out here" :-)-)
Användarvisningsbild
av olindh
#326658
volvoglt850 skrev:gle har 140hk ?nm och glt 170hk 220nm gle är mycket tröttare och segare än gltn och så drar glen mer bensin än glt. så att köpa en gle är nästan lite dumt när man kan få en glt som är piggare och snålare. och 0-100 skiljer der 1,5 sekunder på gle och glt till gltns fördel.:D
Vaknade du sen eller? :lol:

Visa gärna lite siffror på att glt skulle vara snålare än gle och att det skiljer 1,5 sekunder från 0-100.
av zx12r03
#326739
Mja, vid fullgasacc. lär man ju ligga över 4000-4500 rpm egentligen redan från noll km/h och hela vägen till toppfart.
Eller kanske Pettsson låter motorn gå ner till tomgång vid varje växelbyte? Alltså ska en mer högvarvig och också starkare motor vinna vid maximal acceleration. En frisk GLT ska spöa en frisk GLE om förarna vet vad de pysslar med.
av *pettson*
#326954
Om förarna vet vad dom sysslar med så växlar dom varje gång vid maximalt vrid. Startar GLT med 4000rpm så har han hjulspinn och har direkt förlorat.
Om GLT hade haft mera effekt över hela registret hade jag inte tjafsat, men nu är det inte så. Vinsten ligger bara över 4000rpm.
Men att varva ur hela tiden genom registret stjäl också tid även om det verkar okänt för många. Att växla tidigt och faktiskt utnyttja vridet blir mera optimerat. Så eftersom 140hk är mera optimerad på lägre varv och 170hk har mera effekt, dock långt upp i registret så blir det ändå jämt upp mellan optimering för lägre varvtal/ högre hk antal. Vill minnas vi pratar om några tiondels sekunder i slutändan vad man än vill tro.
I fel varvtalsområde är 140hk törstigare än 170hk.. likväl som 170hk är törstigare än 140hk vid fel område.. Ingen av dom anses vara nåt under av snålhet..
av volvoglt850
#327186
GLE: 0-100 PÅ 10.0 SEK TOPPFART 205 km/h. 206 nm vid 3600 r/min. 140 hk vid 5400 r/min.
GLT: 0-100 på 8,9 sek toppfart 215 km/h. 220 nm vid 3300 r/min. 170 hk vid 6200 r/min.

Källa: Bilkatalogen 1994.:)
Användarvisningsbild
av olindh
#327263
Ok, det blir ju inte riktigt 1,5 sekunder va? Stod det inte någonting om bränsleförbrukningen i bilkatalogen? Den skulle ju vara lägre på glt? :-DD
av Redlös
#327301
Glöm det volvoglt850, GLT:n ger 220 Nm vid 4700 rpm. Det är låååångt dit. För normal körning, där man inte växlar vid varvtalsstoppen, har GLE:n betydligt trevligare karaktär. Kraften finns där den behövs. Precis som Pettson skriver så känns skillnaden först vid en bit över 4000 rpm.. Häng 1500 kg på dragkroken så är det inget snack om vilken av motorerna som är starkast!

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]

Rätt spektakulärt att se ett större[…]

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]