Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Georg
Med risk för at kanske låta lite elak och överlägsen vill jag i alla fall skriva följande.
Den bil Du har tagit över av din faster och med den åldern som den har är Du nu inne i en karusell av kostnader och problem som kommer att dränera din ekonomi och tålamod.

Du kan göra två saker:
1 Sälja bilen och skaffa en ny och slippa alla problem annat än att det kostar en slant

2 Som är den roliga vägen och kan ge dig en ny dimension på tillvaron, nämligen att gå en kurs i bilkunskap och grundläggande mekande. Jag är helt säker på att det fins sådana kvällskurser hos något bildningsförbund. Efter den kursen är Du mycket mer kunnig om bilen och kan fixa massor av småfel som kostar en förmögenhet att låta någon annan ordna. Du kommer också att kunna tillgodogöra dig de fantastiskt fina tips och beskrivningar som du hittar på det här forumet. Dessutom kan Du avgöra om en verkstad är seriös och Du kan prata med mekanikerna på ett helt annat sätt än tidigare och kanske be dem fixaexakt det fel på bilen som Du upptäckt. Som det är nu för dig är Du totalt utsatt för verkstädernas godtycke och Du har inte en chans att argumentera med dem. Att byta olja och oljefilter är en bagatell för den som vet hur man gör, men för den som inte kan blir bara början vid valet av olja en ogenomtränglig djungel av mystiska sorter, beteckningar och formler.

Så, gå en kurs i mekandets ädla konst och upptäck en ny värld.

Georg
av Susanne66
Georg skrev:Med risk för at kanske låta lite elak och överlägsen vill jag i alla fall skriva följande.
Den bil Du har tagit över av din faster och med den åldern som den har är Du nu inne i en karusell av kostnader och problem som kommer att dränera din ekonomi och tålamod.

Du kan göra två saker:
1 Sälja bilen och skaffa en ny och slippa alla problem annat än att det kostar en slant

2 Som är den roliga vägen och kan ge dig en ny dimension på tillvaron, nämligen att gå en kurs i bilkunskap och grundläggande mekande. Jag är helt säker på att det fins sådana kvällskurser hos något bildningsförbund. Efter den kursen är Du mycket mer kunnig om bilen och kan fixa massor av småfel som kostar en förmögenhet att låta någon annan ordna. Du kommer också att kunna tillgodogöra dig de fantastiskt fina tips och beskrivningar som du hittar på det här forumet. Dessutom kan Du avgöra om en verkstad är seriös och Du kan prata med mekanikerna på ett helt annat sätt än tidigare och kanske be dem fixaexakt det fel på bilen som Du upptäckt. Som det är nu för dig är Du totalt utsatt för verkstädernas godtycke och Du har inte en chans att argumentera med dem. Att byta olja och oljefilter är en bagatell för den som vet hur man gör, men för den som inte kan blir bara början vid valet av olja en ogenomtränglig djungel av mystiska sorter, beteckningar och formler.

Så, gå en kurs i mekandets ädla konst och upptäck en ny värld.

Georg

Ja Georg det verkar inte bättre än att jag får ta någon kurs för att lära mig iaf de enklaste sakerna, det jag kan typ är byta kylare, göra oljebyte, byta tändstift samt tänkstiftskablar samt lite andra saker men det verkar inte den typen av fel längre.

Vill tacka er alla för eran bemötelse och era råd, återkommer fler ggr för att läsa mig till saker.
Mvh Susanne
Användarvisningsbild
av olindh
Susanne66 skrev:Jag har inte fått någon felkod, det kanske står på fakturan som jag väntar in?
Det måste jag återkomma med.
Tycker inte att bilen går extremt dåligt men jag vet när lampan började lysa i bilen då var jag i sommarstugan och då ville den inte starta så vi fick starta den med startkablar men sedan dess är det inget problem den hoppar igång.
Om det inte lyser någon varningslampa och bilen inte går dåligt så förstår inte jag riktigt vad problemet är?

Vevhusventilationen är något som ska rengöras i vilket fall om det inte är gjort. Det bör inte gå på mer än 2-3000 kronor på verkstad inklusive delar. Då ska det vara en ordentlig rengöring där man monterar ner insuget och byter oljefälla och slangar. Kanalen ner till oljetråget ska rengöras med.
Brainy skrev:Nu är jag inte riktigt med på vad som är fel på din bil, vevhusventilationen eller oljekanalerna i motorn?

Men vad tror ni andra om att testa något dyligt? http://www.engineflush.biz/
Lär ju inte få bort problem i vevhusventen men iaf i oljekanalerna.
Jag har läst om det tidigare och tycker att det låter vettigt men aldrig hittat något företag som gör detta och vet inte vad det kostar. Det finns annars tillsatser man kan ha i oljan som rengör kanalerna sen finns det även lite dyrare oljor som innehåller sådana tillsatser från början som t.ex. Shell helix ultra.
Användarvisningsbild
av emwtur
Med tanke på vad du sade från början:
Susanne66 skrev:En lampa tändes igen, inte 1 månad ens sedan förra lagningen och denna gång är det oljekanalerna som är
igensatta och det skulle kosta mig 6-8000 kr....
och vad du fick för kostnadsförslag:
Susanne66 skrev: Byte av oljefälla
Samt byte rör/slangar till vevhusventilation
Byte spjällhus för insugningsrör
De-mo spjällhus för rengöring
så verkar det ju som om det är oljekanalerna från vevhusventilationen som behöver rengöras !
det är ingen större operation utan mera något som orsakas av att du mest använder bilen för korta turer ????

om du känner någon med tummen väl ute vid kanten av handen så är instruktionen som "pettsson" har på sin hemsida ganska heltäckande och materialet borde gå på under tusenlappen - gissar jag !

Om du inte gör något åt det så kan du få problem med att olja kommer ut ur motorn på alla konstiga ställen för att det blir för högt tryck i motorn !
sök på vevhusventilation i forumet och läs vad andra frågat och fått för svar !

/emwtur
av volvoglt850
Jag säger bara en sak: KÖP INTE ITALIEN IMPORTERAD 850!!!!! bara skitt!! enligt min mening och experters!
av *pettson*
volvoglt850 skrev:Jag säger bara en sak: KÖP INTE ITALIEN IMPORTERAD 850!!!!! bara skitt!! enligt min mening och experters!
På vilket sätt skiljer sej den ifrån andra? Det är exakt samma maskin som alla andra med dess glädje och sorg. Det som är trist är att det oftast är mindre slagvolym i motorn. Rent skickmässigt på grund av oljor och annat skiljer det inte ett skit med import ifrån *svenska* antingen är dom skötta. Eller inte..
V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]

Hej. Jag behöver lite idéer om vad so[…]