- fre 18 jul 2014, 19:08
Tror jag fått samma fel på min V70 -00 classic idag. Efter några hundra meters körning och växling så slutade bilen att driva på hjulen. Växlarna går i lätt (även utan koppling), men inget händer. Skrapande/slamrande ljud när man trycker ner kopplingen, annars inget oljud. Lyfte upp bilen ikväll med pallbockar så båda framhjulen var i luften. Utan växel i snurrar hjulen fritt var för sig. Däremot om jag lägger i t.ex. ettans växel så roterar andra hjulet åt motsatt håll. Håller man emot det andra hjulet går det dock ändå lätt att snurra på det ena, ska det vara så?
Kollat "växelvajrarna", de sitter fast i spaken och även i motorrummet, de rör sig som de ska.
Damasken till vänster drivknut har varit trasig länge, enligt besiktningen.
Är det drivaxeln/knuten som är av, vad tror ni? Tänkte isåfall riva ner den vänstra sidan och kolla det i helgen innan jag köper en på skroten och byter.
Kopplingen är det väl inte, eller? Känns lite mysko ändå då det skrapar/slamrar när jag trycker ner den?
/Leo
Kollat "växelvajrarna", de sitter fast i spaken och även i motorrummet, de rör sig som de ska.
Damasken till vänster drivknut har varit trasig länge, enligt besiktningen.
Är det drivaxeln/knuten som är av, vad tror ni? Tänkte isåfall riva ner den vänstra sidan och kolla det i helgen innan jag köper en på skroten och byter.
Kopplingen är det väl inte, eller? Känns lite mysko ändå då det skrapar/slamrar när jag trycker ner den?
/Leo