Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tror jag fått samma fel på min V70 -00 classic idag. Efter några hundra meters körning och växling så slutade bilen att driva på hjulen. Växlarna går i lätt (även utan koppling), men inget händer. Skrapande/slamrande ljud när man trycker ner kopplingen, annars inget oljud. Lyfte upp bilen ikväll med pallbockar så båda framhjulen var i luften. Utan växel i snurrar hjulen fritt var för sig. Däremot om jag lägger i t.ex. ettans växel så roterar andra hjulet åt motsatt håll. Håller man emot det andra hjulet går det dock ändå lätt att snurra på det ena, ska det vara så?

Kollat "växelvajrarna", de sitter fast i spaken och även i motorrummet, de rör sig som de ska.
Damasken till vänster drivknut har varit trasig länge, enligt besiktningen.

Är det drivaxeln/knuten som är av, vad tror ni? Tänkte isåfall riva ner den vänstra sidan och kolla det i helgen innan jag köper en på skroten och byter.

Kopplingen är det väl inte, eller? Känns lite mysko ändå då det skrapar/slamrar när jag trycker ner den?

/Leo
Drivknut från skroten? Såna köper man nya, det är ju en slitdel.

Varför inte kolla hur det ser ut kring drivaxlar och knutar istället för att ha oss att gissa? Du har ju redan lyft upp bilen.
Perc skrev:Drivknut från skroten? Såna köper man nya, det är ju en slitdel.

Varför inte kolla hur det ser ut kring drivaxlar och knutar istället för att ha oss att gissa? Du har ju redan lyft upp bilen.
Drivaxeln tänkte jag köpa från skroten, inte drivknuten. Ja, jag lyfte upp bilen och kollade snabbt ikväll, men har inte rivit ner något än. Det ser "normalt" ut, inget som hoppat ur eller är löst vad jag kunde se. Hjulen roterar som jag skrev i inlägget åt varsitt håll när man snurrar med ettans växel i, men håller man emot ene hjulet går det fortfarande att snurra det andra. Då är frågan om det är drivaxeln som är av eller loss, det är det jag försöker gissa?

/Leo
roosigustafs skrev:Att hjulen snurrar åt olika håll är helt normalt. Om du lägger i en växel och ber en hjälpande hand hålla fast hjulet på motsatt sida som du snurrar på märker du snart om det är en drivknut.
Ja, det gjorde jag. Med växeln i och en som håller fast ett av hjulen så kunde jag fortfarande snurra på det andra hjulet. Är det då drivknuten eller axeln som är slut?
det är differensialen som gör detta fenomen att hjulen snurrar åt olika håll helt normalt som sagt likadant på tex en 240 utav vanlig modell.
resten kan jag inte svara på.

Med vänlig hälsning hasse.
Om du har växeln i och båda drivhjulen i luften, och du snurrar det ena hjulet framåt, så ska det andra snurra bakåt.

Det är differentialen som gör det, och det är något som alla bilar måste ha för att fungera. Då man svänger rullar det yttre hjulet en längre sträcka än det inre, och differentialen ser till så saker inte går sönder. Skulle hjulen vara stelt låsta mot varann kan du ju räkna ut vad som händer.

Har man växeln i och snurrar på det ena drivhjulet så ska det andra snurra åt motsatt håll. MEN, håller någon fast det ena hjulet ska man inte kunna vrida på det andra heller, så nånting är helt klart trasigt.
Perc skrev:Skulle hjulen vara stelt låsta mot varann kan du ju räkna ut vad som händer.
AGA-diff :wink: Knakar fint vid snäva svängar 8)

Förövrigt är det öppen diff på dessa lådor, som så många andra, dvs den kommer driva på det hjul som går lättast. Mao så kan man visst snurra på ett hjul med växel i, om någon håller fast det andra.

På riktiga diffspärrar går det därimot inte.
Generator Pv 444

Tack!

Kolla oljenivån i lådan, ta av vä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Från vad jag har sett så ser paneler p[…]

Står i garaget och letar varför jag int[…]