Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
Verkar långsökt om han bara knackade lite med gummiklubba. Är skivan skev borde vibrationerna förstärkas om du bromsar.
I första inlägget skriver du att det avtar när du frikopplar, det tyder på att det borde ligga i framvagn/motor/drivning.
av netromt5
tjena tjena
jag tycker som att ditt problem ligger mellan kopplingen och hjulen..antingen en drivknut som e kass. kan också vara ett hjullager eller en drivaxel som inte är ballanserad..hade också bekymmer med detta problem fast på saab fick byta bägge drivaxlarna sen slutade de..
av PDK
Nu vet jag inte vad jag ska göra med bilen... Vibrationerna avtar inte!

Bad däckfirman kolla däcken o balansen igen, prima däck säger dom. OK!
Motorfästena har jag kollar upp, prima grejer där med. OK!
Bromsarna är genomgång tre gånger detta år redan, inget som ligger an där inte. OK!
Bussningarna är checkade, inga probs. OK!

Hur vet man om drivknutarna är kass? Känns som det är lite spel i dessa om man vickar däcket framåt/bakåt med dessa i luften. Måste man isåfall köpa hela set med knutar o axel? Finns det enbart knutar?

Och sen så är inte stötdämparna bytta under bilens livstid, -96:a och 15100mil, kan det vara här felet ligger?
Kan säga att bakdämparna har ett litet läckage, såg under dammskyddet idag.

Ge mig tips så ska jag rota vidare....
av patrix
Jag har haft mycket problem med vibrationer i hastigheter från 70 och uppåt.

Började med att balansera däcken -> Bättre

Bytte alla bromsok (dom var slut pga av obefintligt underhåll) -> Bättre

Bytte inre och yttre bussningar i bakvagnen (en av dom inre var av) och gjorde bakvagnsinställning -> Helt vibrationsfri i alla hastigheter
av timebandit
@PDK: Prova byt dämparna, iaf baktill.... Jag hade/har exakt samma problem som dig men bytt mycket mer utan att det hjälpt.

Bytte bakdämparna för 2 veckor sedan och jäkligt mycket av vibrationerna är borta. Kan nämna att bilen gått 26.000mil och när man pressade ihop dämparna så gick dem knappt upp igen.
Inte omöjligt att dina dämpare gjort sitt.
Service Subaru XV

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/mot[…]

Vad har denna för funktion?

Pekar du på värmeskölden eller d[…]

"Limp home mode" ?

Risken finns att du har slut på Eolysmedel :[…]

De finns bara va ja sett viva performance, och d[…]