Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#659319
Har själv en -00 classic, kan inte skillnaderna så bra mellan dessa, men OM du siktar in dig på samma modell så kolla så gasspjället är bytt. Original har vit etikett, modifierat har gul etikett. Går på c.a 8kkr på Volvo om det behöver bytas.
Annars är det väl ingen större skillnad på dom.
#659554
Kena skrev:Jag skulle nog mer titta på hur bilen ser ut och hur långt den gått. När det går sönder så blir det dyrt hur man än gör. Volvodelar finns på skroten oavsett typ av motorstyrning. Ska man vara rädd för ny teknik ska man väl köra bil med förgasare, eller?
Kommer ihåg 1990 när jag köpte en 740 med insprutning....alla var skeptiska. Det enda jag bytte på insprutningssystemet var pumpen + backventil, reläet och filter.....på 39000 mil.
Tur jag inte behöver bry mig om något dyrt gasspjäll :D
#659700
Mamma o pappa har en S70 -97 144Hk och jag har en S70 -00 med 170Hk och min är klart trevligare och piggare på lågvarv.

Värt att notera att 140 och 170Hk-motorerna är lika från och med 99, det är olika motorkalibrering ovanför ~4500rpm (gasspjället). Vilket betyder att du har 220Nm vid 3300rpm även på 170Hk motorn.
Jag TROR att den enda skillnaden mellan 140 och 170Hk utöver spjällkalibreringen är olika slutväxel vilket gör 140Hk något snålare. (206 vs 213g/km för årsmodell 2000)

Förövrigt upppdaterades motorerna både 99 och 00, något snålare för varje uppdatering.

Köper du en 99-00 så BYT SLANGKLÄMMOR TILL KYLARSLANGARNA!!
Man har läst om mer än en motor där dessa rostat av på med totalt motorras som följd. Tror äldre modeller klarar sig bättre men det är värt att kolla!

En annan skillnad är att rattkransen blev tjockare -99 och de nyare tycker jag är trevligare att greppa, men det är väl mer av en petitess ;)

Fick du ordning på missljudet i motorn?? Vet[…]

Lossa bromsskivor bak XC90

Det sitter justerbar expander i trumman, men den v[…]

Du kan skriva det, och du kan möjligen f&arin[…]

Skrammel från D4

Konstaterat att det är styrservon som gett me[…]