Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av olindh
#316191
Köp inte en bil med ABS-problem. Bilprovningen klankar ner på det direkt. Om ägaren påstår att det bara är en givare som måste bytas så låt han byta den först innan du köper den.

Sen så tror jag inte att en 850 är speciellt mycket dyrare jämfört med 740/940, kanske tvärtom. Jag brukar ligga runt 0,8 l/mil på min 10 ventilare med manuell växellåda och jag kör ganska blandad körning.
av sverka
#316484
Jag hade en 745:a gle tidigare och den drog aldrig över litern på en tank. Nu har jag en 855 glt och den dra alltid över litern. Jag kör exakt lika med bilarna :) Visst det är helt olika motorer men endå...

Och jag har haft en massa irriterande fel med 850:n. 740 gick som en klocka, men ja det är en äldre bil. Men jag tror du får en jäkligt fräsh 740 för en liten peng, och en ganska rasslig 850 för samma.
av *pettson*
#316559
Först är det ju en myt att *min bil drog* osv. En 740 som ALLTID drog under litern är en mycket ovanlig bil. Vi kan liksom konstatera att volvo har inte gjort några bränslesnåla bilar någonsin förräns nu möjligen. Men dom flesta som ägt en bil(oavsett vilken) lägger till med en körstil som sen optimeras. När man sen byter bil (oavsett till vilken) så har man alltid högre förbrukning i stort sett. Ända tills man blivit van med bilen ifråga och dess egenheter.
Vad gäller rödblockarens effektivitet kontra vitblockarens så är vitblockaren betydligt effektivare för varje liter som tankas i. Oavsett vilket av insprutningssystemen vi kikar på så är dom överlägsna dom som återfinns på 740 serien. Vilket snabbt gör att man nästan undrar varför du aldrig kan komma under litern med din nuvarande?
Jag åker en 300hk 855 turbo 94 som tar 0,84 landsväg. Den tar 1liter/mil med mitt släp på (mätt över 30mils körning) Släpet är då ett stort boogiesläp med runt 400kg egenvikt. Men iof växer hornen tar den runt 8liter/mil..
Åker vi och snittar snällt som en normal människa så tar den runt 1,2 liter taget med blandad körning, mycket start,stopp och trafikköer.
Märkligt nog verkar ingen tro att bilen tar bensin i köer eller i kökörning. Det är ju just start/stopp (rödljus) och väntan vid dessa som höjer bränsleförbrukningen såpass. EN bil som ligger på varvtal kan lätt optimera sej för just detta och sparar på så sätt bensin. Vid kängurukörning och väntan i köer så är det värre med det.

Fel på bilarna då?
Ja det är ju så att 850n är inte ett dugg svårare konstruerad än 740. Inte heller har den faktiskt några idiotsjukdomar som cirkulerar heller idag. Att tyvärr lyckats få bilar som beter sej dumt och har en del konstiga fel är inget ovanligt. Det är ungefär lika vanligt som när man köper en 740 eller en 940. Det är inget konstigt att hitta en 740 som går bra ibland och som en känguru ibland? Nu vet dom flesta som mekar att vatten rinner in från ett produktionhål i nederkant av vindrutan och det rinner rätt ned i styrdonet till motorn, vilket ger konstiga effekter. Inget ovanligt med *problemfria bilar* som har utslitna knutkors, bakaxlar som viner som turbiner, motorer som lagerknackar vid start men inte 3minuter efter, tankmätare som rostat bort, slangläckage överallt, naturligtvis pekar dom flesta nu och säger.. JA men vad F.. det är ju enkla fel.
Sure..
Men dom flesta fel som förekommer på 850s är också enkla fel. Även om det nu inte är SAMMA FEL som förekommer på en 740/940.
Betänk att dom flesta mekaniska, elektriska fel som ens förekommer överhuvudtaget på en 850 består av:
* Förra ägaren orkade inte/ hade inte råd.. denne kopplade ur varningslamporna. (ABS fel, lambdafel osv) Detta trots att det mesta är väldokumerat och att många fel inte kostar en endaste spänn att fixa själv.
* Milslitage/ ålder
* Felreparationer av förståsejpåare.
* Fel reservdelar eftersom alla vill handla billigt men ingen orkar att dubbelkolla om det är rätt delar (t.ex tjatet om biltemas skittändstift som rekommenderas över disk, som är FEL MODELL inte felaktiga stift, vilket upptäcks på 30 sekunder om man orkar slå på tändstiftstillverkarns hemsida).
* Myten om reservdelspriser. Att det kostar multum med delar till en 850 men inget till en 740/ 940 gör att folk reparerar inte dom åker bara..

Summa summarum inget konstigt som inte redan förekommer på alla andra volvoserier.

Så bra at du fant artikkelnummer til fixen, […]

Ja, det var nåt sånt jag läste oc[…]

Mig veterligt ska även modellår 2017 ha[…]

Bytt kopplingen, främre motorfästen, pac[…]