Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När du t.ex kör på 1an och och gasar sen släpper du gasen så hör man något konstigt metall ljud från vad jag tror är lådan.

Har pratat med 2 mekaniker och de tror inte att det är urtrampningslagret utan de tror att de är något i lådan.

om det lagret är dåligt borde de inte bli ett missljud när man trycker när kopplingen då`?
av *pettson*
Urtrampningslagret brukar ha två olika scenarion. Antingen stadskoppling eller rent oljud vid urtramp.
Stadskoppling innebär att urtramplagret rasslar ordentligt även när man inte trampar ur för att man suttit med foten lite grand på kopplingen hela tiden (typiskt stadskörning).
av *pettson*
Tja.. det är ljudet av en växellåda som inte mår bra i synkringarna (slitna), troligen rent slitage. Även lagringen på ingående axeln verkar väl vara trötta.
Synkringarna rasslar friskt när du släppt upp. När du trampar ur så stannar lådan. Volvos åtgärd mot det problemet är att byta svänghjul till dubbelmassehjulet så att inte så mycket av vevaxelns vibrationer överförs till lådan. (synkringarna skakar fram och tillbaka när dom är obelastade) Även drevsatsen rasslar en del naturligtvis när lådan skakar invändigt.
Saabs åtgärd mot samma problem var att fjäderavlasta synkringarna så var problemet borta. Volvo sket i vilket rent mekaniskt och problemet finns kvar även efter år 2000...
Vad du ska göra åt problemet? Tja.. antingen åker du tills det rasar, vilket kan dröja länge än. Eller så är det lådbyte mot en färskare.
Asså det jag skulle vilja veta är vad som händer om jag är ute och kör och lådan rasar?

Är det mer grejer än lådan som kan gå sönder om jag kör tills den rasar så att det blir extra dyrt.

och innan lådan rasar helt blir det så att det nästan är omöjligt att få i växlarna eller nyper han helt utan förvarning?`

Vill ju inte sitter där i vinter när första ungen kommer och lådan ryker och det går så illa så barnet kommer till skada :(
av *pettson*
Ingen bör komma till skada. Men det är väl aldrig trevligt att nåt går sönder. Det händer ju nästan aldrig där det liksom är *Trevligt* att bli stående. Så tipset är väl då att byta lådan i förtid.
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Design och hållf. klart. Nyansval & till[…]

Vibration på höger sida

Ja, det kan bero på mycket förstå[…]

Ojämn gång

Volvo V70 2.4 Manuell, 140hk, 2000 Classic är[…]

Nordic Plus vs Ultra

XC60 Nordic plus: där man kan välja till[…]