Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
emwtur skrev:
*pettson* skrev:Absolut vanligast är en spricka eller en lägre tand på tandringarna på en drivknut. Det är alldeles tillräckligt för att få ett läsfel. Läsfel ger inga koder.
och heller ingen ABS-lampa - eller hur ?

/emwtur
Nope ger ingen lampa..
Användarvisningsbild
av emwtur
Nu är det ju två olika frågande i denna tråd men dom som har en lysande ABS lampa kan glömma att problemet är tandhjulen
;-)

/emwtur
Användarvisningsbild
av kenlav
Nu har jag satt igång med att försöka lösa Abs-problemet. Har tagit isär Abs-Boxen och inga synliga sprickor i lödningarna, ser jätte fint ut, kollade med förstoringsglas. Sedan inspekterat kuggkransarna utan att tagit bort styrspindlarna på framhjulen inga sprickor. Fick inte loss den stora 36-muttern så att man kunde frilägga kransarna på drivknutarna fast jag tog i som fn, något tips någon??

Kuggkransarna i bak har inga sprickor, dessa kom man åt bra sedan man monterta av bromsskivan, har gjort rent alla kuggkransar samt rengjort anläggningsytan på sensorerna utan att tagit bort dessa. Försökte få loss sensorerna för rengöring varvid ena skruven som håller höger framsensor gick av och den skruv jag fick loss så gick det ej att få loss sensoren, sitter som berget. Sedan gav jag upp.

Allt frid och fröjd efter detta trodde jag då ABS funkade igen utan att tändas. 10 mil senare....den j...a lampan tändes igen. Var förbi Volvo och frågade om felsökning av ABS-systemet och dom sa 300:- för att läsa av felkoderna. Om dom måste mäta vidare så viste dom inte hur mycke det skulle kosta beroende på hur långt man måste söka sig i systemet.

Min fråga nu är ... om man skall mäta sensorenrna tar man loss kontakten vid abs-boxen och mäter på dessa kontakter? och har man tändningen på ? snurra på hjulen när man mäter fattar jag efter att kollat runt på forumet. Om det nu inte är spänningsfall på någon sensor vad kan man då tänka sig?? Kan det vara boxen ändå fast lödningarna ser ok ut?

Köpte en felkodsläsare på Tradera ELM327 men den funkar inte. Kan biltemas tänkas fungera? Personalen på biltema viste ej..konstigt?..not.

Många frågor blev det men några svar hoppas jag på. Har tid hela året ut innan besiktningen behöver göras 7:a som slutsiffra.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Antar att du har hittat bilderna på ABS-kontakten, jag har lagt upp dem i flera trådar. Givarna består av en spole med kärna. Ihop med tandhjulen fungerar det som en generator och lämnar en liten växelspänning. Först och främst mäter du resistans, runt 1000 ska det vara. Stillastående hjul. Det för att hitta avbrott i givare eller kablar.
Sen kan du vrida över till mV AC och mäta signalen när du snurrar hjulen. 100-300 mV vid 1 varv/s på hjulen brukar vara normalt. Det avslöjar trasiga tandhjul eller för stort avstånd till givaren.

De flesta enkla felkodsläsare tar bara motorstyrsystemet, inte säkert att det fixar ABS och annat.
Användarvisningsbild
av kenlav
Sparkz skrev:Antar att du har hittat bilderna på ABS-kontakten, jag har lagt upp dem i flera trådar. Givarna består av en spole med kärna. Ihop med tandhjulen fungerar det som en generator och lämnar en liten växelspänning. Först och främst mäter du resistans, runt 1000 ska det vara. Stillastående hjul. Det för att hitta avbrott i givare eller kablar.
Sen kan du vrida över till mV AC och mäta signalen när du snurrar hjulen. 100-300 mV vid 1 varv/s på hjulen brukar vara normalt. Det avslöjar trasiga tandhjul eller för stort avstånd till givaren.

De flesta enkla felkodsläsare tar bara motorstyrsystemet, inte säkert att det fixar ABS och annat.
Tack för hjälpen skall ut och mäta i kontakten till Abs-boxen enligt ditt schema som jag skrivit av. Jag tror att det ändå kan vara abs-boxen som strular fast lödningarna ser ok ut. Abs-lampan lyser tills man stängt av tändningen och slocknar efter start när bilen kommer upp i 30km. sedan kan man åka flera mil och inget händer, abs funkar korrekt för att sedan när man bromsar in och vid ca 10km/tim börjar bromspedalen att skaka ordentligt och Abs-lampan tänds igen.
av *pettson*
Om det sker vid 10km/h har du fortfarande ett läsfel. Det kan vara alltifrån ett spån som sitter på givarhuvudet (dom är magnetiska) till att du har dåligt med magnetism i en givare så att signalen blir för låg. Testa dina givare enligt ett tidigare givet tips. Så du vet att dom ger tillräckligt med utspänning. Den givaren som ger minst utspänning är ditt problem.
Användarvisningsbild
av kenlav
*pettson* skrev:Om det sker vid 10km/h har du fortfarande ett läsfel. Det kan vara alltifrån ett spån som sitter på givarhuvudet (dom är magnetiska) till att du har dåligt med magnetism i en givare så att signalen blir för låg. Testa dina givare enligt ett tidigare givet tips. Så du vet att dom ger tillräckligt med utspänning. Den givaren som ger minst utspänning är ditt problem.
Tack pettson. Skall kolla spänningen på givarna. Sedan ev låta Volvo felsöka och se om dom får fram samma resultat.

Problemet är oxå om någon av givarna i fram är trasig så är det problem att få loss dessa, sitter som berget. I bak kan man ju knacka ut lite försiktigt om man får loss skruvarna. I fram drog jag av skruven som håller vänstergivaren då jag försökte lossa för att göra rent kontaktytan. Centrummuttern på drivaxeln sitter hur hårt som helst, gick inte att rubba trots förlängare på spärrskaftet.
av *pettson*
Muttrarna på drivaxlarna är heller inget som ska gå att lossa med spärrskaft, ens med förlängare. Se det som att du ändå har ett bra spärrskaft. Inte ens med 1 meters dragskaft så ska man *bara* kunna lossa muttrarna. (120nm+60grader) plus rost..
Användarvisningsbild
av kenlav
*pettson* skrev:Muttrarna på drivaxlarna är heller inget som ska gå att lossa med spärrskaft, ens med förlängare. Se det som att du ändå har ett bra spärrskaft. Inte ens med 1 meters dragskaft så ska man *bara* kunna lossa muttrarna. (120nm+60grader) plus rost..
Köpte det största spärrskaftet som Biltema säljer pluss 36 hylsan förlängde spärrskaftet med ett stålrör på ca 1 meter och hängde med mina 95 kilo varvid det bara sviktade. Man kanske måste ha en tryckluftsavdragare eller värma med svets först. Får åka förbi någon verkstad för att få loss muttern om det skulle visa sig att det är någon av dom främre givarna som det är spänningsfall på.
av *pettson*
Tja jag brukar använda en av muttersmackarna. Antingen den *lilla* ½" som drar nåt makalöst (Min ingersoll&rand). (lossar med 1054 Nm)
Eller så lånar jag en större (3/4" Kamasa) av en vän som lossar med 1898Nm..
En sån (kamasa) blir min nästa investering tror jag. Den kostar dock drygt 8000kr.
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)