- tor 20 aug 2009, 15:38
Nu har jag satt igång med att försöka lösa Abs-problemet. Har tagit isär Abs-Boxen och inga synliga sprickor i lödningarna, ser jätte fint ut, kollade med förstoringsglas. Sedan inspekterat kuggkransarna utan att tagit bort styrspindlarna på framhjulen inga sprickor. Fick inte loss den stora 36-muttern så att man kunde frilägga kransarna på drivknutarna fast jag tog i som fn, något tips någon??
Kuggkransarna i bak har inga sprickor, dessa kom man åt bra sedan man monterta av bromsskivan, har gjort rent alla kuggkransar samt rengjort anläggningsytan på sensorerna utan att tagit bort dessa. Försökte få loss sensorerna för rengöring varvid ena skruven som håller höger framsensor gick av och den skruv jag fick loss så gick det ej att få loss sensoren, sitter som berget. Sedan gav jag upp.
Allt frid och fröjd efter detta trodde jag då ABS funkade igen utan att tändas. 10 mil senare....den j...a lampan tändes igen. Var förbi Volvo och frågade om felsökning av ABS-systemet och dom sa 300:- för att läsa av felkoderna. Om dom måste mäta vidare så viste dom inte hur mycke det skulle kosta beroende på hur långt man måste söka sig i systemet.
Min fråga nu är ... om man skall mäta sensorenrna tar man loss kontakten vid abs-boxen och mäter på dessa kontakter? och har man tändningen på ? snurra på hjulen när man mäter fattar jag efter att kollat runt på forumet. Om det nu inte är spänningsfall på någon sensor vad kan man då tänka sig?? Kan det vara boxen ändå fast lödningarna ser ok ut?
Köpte en felkodsläsare på Tradera ELM327 men den funkar inte. Kan biltemas tänkas fungera? Personalen på biltema viste ej..konstigt?..not.
Många frågor blev det men några svar hoppas jag på. Har tid hela året ut innan besiktningen behöver göras 7:a som slutsiffra.
Anpassa körsätt och hastigheten efter väglaget så behöver vi inte träffas...