Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kebabpizza
Lånar tråden lite till om det går bra :)
*pettson* skrev:Kika gärna på en bild ifrån bildelsbasen eller laga på ett fjäderben så ser du tydligt att fjäderbenet inte löper igenom centrum. :wink:
Efter mycket letande hittade jag original-fjärdrarna och la upp en på garage-golvet och ja, man behöver inte vara speciellt skarpsynt för att se det, men i mina ögon borde det vara omöjligt att få ihop fel för det finns ju inget vänster/höger-specifikt och skillnaden på vad som är upp och ner är så stor att t.o.m. jag ser det. Det var c:a ett år sedan jag bytte fjädersäten, så minnet var inte så färskt som jag trodde, men efter att ha demonterat ett fjäderben kunde jag konstatera att allt satt som det skulle i spåren både uppe och nere, MEN när jag jämförde fjädrarna med varandra kan man ju ana varför det blir lite skrap ibland:

Bild

I sänkfjädern hamnar stötdämparen helt centrerad. Borde ha upptäckts vid första montering för ganska många år sedan, men då jag själv inte var speciellt inblandad i det jobbet så.... Antingen fick jag fel fjädrar (inte troligt, för de passar ju i de avsedda spåren) eller avsiktligt konstruerad så att marginalerna är nära nog 0. Ja Ja, får väl leva med det till nästa fjäderbyte och det ser ändå ut som att fjäderbenen behöver bytas inom något år eller så. Men lite irriterande är det ändå, men nu vet jag ju vad det beror på. Som sagt, tack för tipset pettson :-)-)
av snapsen
*pettson* skrev:Undersökningen omfattade bägge sidor hoppas jag? Får man fråga hur det kollades? För enda sättet att se det hela är ju att helt sonika demontera stagen och känna på lederna. Går dom trögt, så trögt att du knappt kan rubba dom, ja då är det likväl problemet. Att gunga på bilen för att se om nu det är problemet, eller för den delen pressa o se om det är glappt, ja det visar faktiskt ingenting. (Utom då möjligen om det är glappt). Felkällorna är ju inte så många, du får helt enkelt välja mellan torr parallellstagsled, torr spindelled, torr styrled. Sen finns det naturligtvis nåt väldigt ovanligt (när det gäller knarrande) och det är fjäderbenslagret. Då brukar det desto oftare låta i fjäderbenslagren även under färd rakt fram samt över gupp också.
Stagen demonterades, var ok men bytte till nya nu trots att dessa byttes förra året. Ett fjäderbenslager var kaputt men det var bak, nu utbytt. Spindelleder är nya från förra året, infettades i samband med felsökning så även styrleden men knarrandet fortsätter. ??:-/ När bilen stått ett tag så tar det någon km. innan det sätter igång och det är tystare när det är kallt!
Snart tappar jag förståndet! :cry:
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]