Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dalmans
Nu är problemet med rattstången löst.
det enda som krävdes var att lossa fästet som sitter ca 30 cm nedanför ratten och ruckla lite på stången så hoppade den i läge.
skönt att jag slapp demontera airbag och ratt och grejer.

Nu uppstod dock nästa problem.
kopplingen vill icke. visar denna stulna blocketbild för att lättare förklara vad jag menar då jag inte har koll på vad alla delar heter. http://213.132.112.100/images/32/3273134032.jpg

den rörliga armen längst ner på bild som styr urtrampningslagret verkar inte sitta helt hundra. vid jämförelse med en annan 850 med fungerande koppling kändes denna mer glapp.

Kan det vara urtrampningslagret som skall bytas? eller kan något helt enkelt hamnat snett vid montering?

låter det som att jag är tvungen att släppa ner växellådan igen? eller finns det några enkla tips att testa först?
av *pettson*
mjae.. det finns inget att ha teori om egentligen? Vi får ju anta att ni bytt urtramplagret och därmed smort axelröret och vikpunkten för gaffeln. Samtidigt så såg ni ju till så gaffeln hakade i sin hållare och sen monterade ni lådan eller? Sitter den nu inte som tänkt så har gaffeln hakat ur. Så antingen får ni i den ordentligt igen på plats. Eller så blir det låda ned igen.
Användarvisningsbild
av Dalmans
låter som att vi måste ner med lådan igen då...

en sak jag tycker var lite mysko är att när man rör på gaffeln med handen och kopplar så låter det ett surplande läte från oljebyttan som sitter vid bromscylindern. vad kan detta vara ett tecken på? det är gott om olja i så de bör inte vara det.
av *pettson*
Wooo backa lite nu.. Du vet väl att du nästan måste överfylla behållaren för att bromsvätskan ska kunna rinna över till den bakre behållaren... det låter som om det är tomt i den..
Användarvisningsbild
av Dalmans
då kan detta göra att kopplingspedalen går väldigt lätt och att det ej går att kasta i växlarna?

precis när lådan blev bytt gick det dock att lägga i alla växlarna men icke efter en stund.

jag ska alltså prova hälla i nästan fullt med bromsvätska så kan det lösa sig?
av *pettson*
Se till att BAKRE behållaren är full. Sen luftar du ur slavcylinden. Sen återfyller du naturligtvis bakre behållaren igen. Sen kan det ju tänkas bli bättre.
av *pettson*
ja, härja hjälper väl inte. Men att pumpa in vätska o släppa ut vätska/luft lär hjälpa. Vet inte om det är ditt problem i sej då saker o ting var slappa enligt tidigare diskussion. Men det ska definitivt inte sörpla bak i behållaren eftersom den ska vara full.. Men lätt kan ju kopplingen gå ändå om nu gaffeln är urhakad, men det lär ju visa sej väldigt snabbt..
Användarvisningsbild
av Dalmans
följde ditt råd. fyllde på vätska och luftade kopplingen igen.

nu gick det att få i växlarna, men jag får inte bilen att gå som den ska,
backen funkar galant, men inte framåt.

först drog den knappt alls frammåt, men senare fick vi den att gå. men den är orklös och man måste varva bra nog för att det ska hända något.
vad kan detta tyda på för fel?

(Föressten pettson, såg på din sida att du tänkte införa en betaltjänst för folk som fått tips och vill ersätta, har du fått igång den? PM:a mig uppgifter isåfall så jag kan skicka över en slant)
Felkod, problemet löst

..Satt ingen ventil på bilen, hittade kont[…]

Jag skulle byglat i sockeln till bränslepumpr[…]

Det här skrev jag i en tråd 2018, tror […]

Problem med volvo v70-99

Det är lite dubbla budskap om P167x-felkoder[…]