Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Severin
Krickan skrev:Någon som har art-nummer på volvos sats?
Har även kollat runt en del, och det smidigaste ser onekligen ut att vara att, liksom med dragkrokens montering, att ta det från baklyset. Då kan man med en väldigt kort kabel även montera det i luckan som finns för att byta lampor och få det riktigt snyggt(tror jag). :)
9184607 men den har utgått
Ta från baklyset kan väl inte va nå vidare med tanke på hur smal den kabeln är och hur mycke kräm ev en kylväska tar

Hittar inte heller nån kontakt :???:
Användarvisningsbild
av Jocke S.
12 volt anslutningen till draget kopplas via kontaktstycket som leder till antennförstärkaren.
Det är en grå/röd kabel som har konstant spänning via säkring #23.
Ni hittar den vid vänster D-stolpe.

Rättelse: Den grå/röda kabeln har konstant spänning via säkring #16.
Senast redigerad av 1 Jocke S., redigerad totalt 0 gånger.
av Krickan
Beställt uttaget till en V70 iaf.
En bit på vägen till.

Ah, den kontakten såg jag nog när jag ändå rev efter den andra. Var tvungen att kolla den sidan också :)
Där får det nog bli då, de kablarna såg ut att klara lite mer ström än bakljuset.
Användarvisningsbild
av Severin
Jocke S. skrev:12 volt anslutningen till draget kopplas via kontaktstycket som leder till antennförstärkaren.
Det är en grå/röd kabel som har konstant spänning via säkring #23.
Ni hittar den vid vänster D-stolpe.
Den kabeln är jättesmal ju och den har plats 30 på min, dessutom är den kontakten upptagen för jag har växlare :(

Kan nån förklara varför dom skickar med ett relä i volvosatsen?

Edit:Plats 16 ska det va och inge annat
av Krickan
Volvo hade tagit hem sats både med relä, och utan till mig, så båda finns.

Vet inte varför, men min tanke är att man helt enkelt använder reläet för att bryta strömen med tändningen.

Säg att du monterar uttaget på en ständig 12volt, men vill att det ska bryta när du stänger av bilen.
Då kan man, i princip, sätta styrströmmen till reläet på bakljusen så får man funktionen att det trots konstant 12 volt bryts när man stänger av bilen pga. att reläet slår ifrån.

Enda tanken jag kan komma på.

Har fått mitt uttag nu, så ska leta 12 volt ikväll.
Sen när man har kört slut på batteriet en gång så sätter man nog in ett relä också ;)
av Krickan
Så, monterat och klart.
Har tagit en del bilder på det, så tänkte lägga en guide här senare ikväll sewe.

Hoppas du kan nyttja den, funkade perfekt för mig.
Användarvisningsbild
av Severin
Bra guide :-)-)
Men , ett par saker jag funderar på.

Du har avsäkrat med 5amp=60w vilket inte borde räcka till mycke ex kylväska.

Kontakten du va på använder jag just nu till växlaren men det jag tycker är konstigt är att kabel är jättesmal på den kontakten som går till antennförstärkaren och jag vill helst inte ta ström från en smal kabel just till ett 12v uttag för skulle jag vilja koppla in en kylväska så läre nog den kabeln bli väldigt varm.

Sen så ser jag att jag har en säkring på plats 16 som går till elantenn/släpvagn men jag hittar inget fördraget
av Krickan
Avsäkrade med 5 Amp pga. att det var den säkringen som var med.

Tror dock inte att det blir några större problem att köra en väska på det. Men jag börjar hellre på en lägre amperestyrka och ökar sedan upp om det behövs.
Mekonomen, som jag pratade med och köpte grejorna på, sa att i deras boxar satt en avsäkring på 5 ampere, så har han som jag pratade med inte lurats så borde det räcka (iaf. för deras boxar då)

Använder du alla tre kablar då?
På min satt som du ser 3 kablar på ena kontakten, och 2 på den andra.
Använder du den tjockare grå/röda kabeln? (titta på näst sista bilden, så ser du den lite bakom mina kopplingar)
Det är den som är till just elantenn/släpvagn om jag förstått saken rätt, och den jag använder nu. (tror någon skrev det här tidigare med)
Den ser ut att vara inkopplad eftersom den sitter i kontakten, men på andra sidan är det tomt.
Användarvisningsbild
av Severin
Så här ser min kontakt ut

Bild

Och växlarkontakten som kopplas in på den kontakten

Bild

Fast om jag förstår saken rätt så är den kontakten till antennförstärkaren och inte till elantenn för elantenn är säkrad med 30amp i säkringsdosan och den + kabeln som sitter på kontaktem vi pratar om klarar knappast 30amp med tanke på hur smal den är.

Fast jag fattade inte riktigt hur du tog + matningen till uttaget, tryckte du in den bara i kontakten eller?

Fast jag kan ju givetvis ha fel så nån som vet kan förklara hur det ligger till

Nån som vågat testa senaste?

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]