Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tomas88 skrev:De brukar ju sätta en lapp i motorutrymmet också. Kolla så de inte glömt den också.
Att man inte skulle stämpla för att man bara byter kamrem har jag aldrig hört talas om. Är ju minst sagt en viktig detalj.

en stämpel i serviceboken betyder att bilen är servad ! byter man bara kamrem, så har man inte gjort en service, så då ska man absolut inte ha en stämpel!

kvitton kan kunden spara som dokumentation !
CarMan skrev: en stämpel i serviceboken betyder att bilen är servad ! byter man bara kamrem, så har man inte gjort en service, så då ska man absolut inte ha en stämpel!

kvitton kan kunden spara som dokumentation !
Att du aldrig ger dig!

Det finns en ruta vid den milställning bilen ska byta kamrem och byter man den så kryssar dom i rutan och stämplar, gör man samtidigt en service så kryssar dom i den rutan oxå

Vet du ens vad ordet service betyder i bilsammanhang?
Jag förklarar, det betyder reparationer och underhåll av utrustning. Så klart som f*n attdom ska stämpla, kamremsbyte gör man i förebyggande syfte som du har predikat i jag vet inte hur många trådar.

Du skrev bla i en tråd där en snubbe skrev att han gjorde all service själv(olja,filter) du klankade ner på att service är inte enbart oljebyte utan byte av delar i förebyggande syfte vilket rembyte är.

Tur att du inte skruvar på min bil säger jag bara :-O)
CarMan: Jag menar naturligtvis inte att man ska stämpla olje och filterbyte osv om nu detta inte är gjort. Men som sewe påpekar så finns det ju små rutor att kryssa i vid varje miltal. Det gör det i min bok i alla fall.

Men jag vet inte hur ni gör på den verkstan du jobbar, kanske är olika. Jag hade velat ha en stämpel i alla fall.
Jag håller med CarMan i denna frågan. Så här är det. På en Volvoverkstad så får man ut ett serviceprotokoll när man ska göra en service. En massa kryssrutor som man ska fylla i allt eftersom man gör dom. Och en av dessa kryssrutor, bland dom sista har jag för mig, är "stämpla serviceboken". Och om man bara gör ett kamremsbyte så får man ju inte ut något protokoll, detta är då självkart inte ett "servicetilfälle". Således skiver man inte nåt i boken. För man har inte blivit ombedd att göra det.

En service är ett helt paket med jobb. Inte alls bara kamremsbytet.

Om kunden kom tillbaka och klagade så skulle jag kryssa i rutan för kamremsbyte, stämpla, och för att förtydliga skulle jag skriva för hand: OBS! endast kamremsbyte!
Om kamremsbytet utförs exklusive servicen vid rekomenderat miltal stämlas inte boken eftersom serviceprogrammet inte har genomgåtts vid datum och miltal som kamremsbytet. Utförs service tillsammans med kamremsbyte kryssas rutan i och boken stämplas.

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]