Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja det är ju klart. Det känns dock inte riktigt försvarbart för mig att ha hylsor eller nycklar upp till typ 45mm. Självklart försöker jag i förväg ta reda på vilka storlekar som behövs och lånar med mig hem.
Får tyvärr ta tillbaka lite av det jag skrev ovan. Jag bytte mina stabilisatorstag och allt gnissel försvann. Men så idag när jag var ute och åkte var allt gnissel tillbaka. Är 100% säker på att gnisslet var borta just efter jag bytt "knarrstagen". Har provkört över samma gupp hela tiden. Skumt.... ?:-/

Kanske blir till att byta säten och lager i alla fall. Lite tråkigt bara att inte veta med säkerhet vad det är som gnisslar. :(
Ska bli intressant att se hur det blir med min V70 XC -99. Har ett bedrövligt otrevligt ljud från höger fram. Länkarmen är ny och styrleden är ny. I helgen ska en kille byta fjädersätet. Jag har inte den blekaste aning om man kan se på fjäderbenslagret om det är kasst, men säljaren står för detta jobbet så jag får väl byta lagret själv om inte detta hjälper. Ljudet är som metall mot metall i karossen, ett slags skrapljud i plåt.

Att säljaren haft inne bilen fyra gånger på verkstaden för att fixa anmärkningar från besiktningen och inte lyckats säger kanske mer om verkstaden än om säljaren. För det stora problemet har varit bromsarna och ABS-systemet. Sista budet efter nya givare och ny box är kransen, men enligt verkstaden såg den fin ut. Men varför om man nu har i sär skiten och inte vet vad problemet är byter man inte en sådan sak som kransen när verkstaden ligger några hundra meter ifrån mekonomen?

Jag misstänker att min bil kommer att bli en lång och tråkig historia i mitt liv....
Det var ju lätt som en plätt att byta fjädersäte. Tyst verkar det ha blivit med. Tyckte det såg lite tråkigt ut att mitt nya stabilisatorstag från biltema redan hade torrsprickor i gummit efter bara ett par veckor.
Ursäkta min avgrundsdjupa okunskap, men rent praktiskt; hur byter du fjädersätet?

Torrsprickor i gummit? Låter oroväckande, men kan man inte behandla gummi för att minimera risken att det torkar? Glycerin eller något annat kladd?
Användarvisningsbild
av Carina
Hissa upp bilen,bort med däcket
Lossa dom 3 bultarna under motorhuven man kan släppa lite på den mittre men bara liiiiiiite!!!
Lossa staget som sitter fast på fjäderbenet och vik undan det lite
Knäpp loss kontakten som går till ABS
Sätt domkraften under fjäderbenet så du inte har nån belastning på det
Dra ihop fjädern... ordentligt
Sen sitter fjäderbenet med 2 bult som givetvis sitter som bara den. :roll:
När bultarna är borta.. kräng av det från sitt fäste och vik ner benet.

Lossa nu mittenbulten (du märker varför det är bra att lossa den liiiiite när den sitter i bilen)
Lossa kryssbrickan och pilla/knacka loss resten.
Sen gör du bara tvärtom när grejerna ska på plats igen. Se till att gummit hamnar rätt på fjädern...
Glöm inte den lilla kontakten du knäppte loss heller!!!
Det står att man ska köpa nya bultar till fjäderbenet vid byte.... jag förstår varför.. :mrgreen:

Hoppas jag fick ner det i rätt ordning nu..... minnet är bra men kort... :oops:
Bytte också fjädersäten idag och de gamla såg inte roliga ut. När jag ändå hade nere allt monterade jag sänkfjädrar och sportbromsskivor från Biltema. Den här gången verkar det blivit slut på gnissel och klonk. :D
OBD P0121

Vad ska man börja kolla på om man f&ari[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Bakluckan ihopmonterad med trallskruvar och nya cl[…]

..Toppade upp bromsvätskekärlet (strax[…]

Tack för svar. Har lokaliserat felet. St&arin[…]