Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Tja.. varför skulle det inte vara möjligt? För alla som inte rett ut bytet själva? Alltså det är nånting vid montering som måste skilja oss alla åt?
Nu har jag haft TVÅ chanser här privat åt två vänner att lyckas sabba det hela med biltema delar. Men ingen av dom har dålig handbroms längre och bägge låser bakåt o framåt. En hade nya skivor och backar från biltema (belägg med naturligtvis) en monterades nya backar i gamla skivor. En 855 och en V70 och som sagt inga problem överhuvudtaget. Har passat på att fota ena jobbet så att jag kan göra en guide på detta till nya hemsidan (som skulle vara online sen länge)
så återigen fungerade biltemas saker som tänkt. Mot alla odds..
Ja, det är nog sällan det funkar att bara byta backar om handbromsen är dålig. Man måste smörja upp o justera ordentligt också. Pettson har skrivit en utmärkt handledning som hjälpte mig. Bara att söka... Det enda jag kan tillägga är att det är viktigt att dra och släppa handbromshantaget några gånger när man har bilen uppallad och justerar, så att vajrar och spännare lägger sig tillrätta. Kanske självklart för dom som kan, men jag missade det första gången jag justerade. Men efter andra gången biter handbromsen perfekt. Och jag har inte orginalbackar.
av *pettson*
Absolut vanligaste felen..

* Justerat spaken.. INTE justerat backarna..
*Inte slipat kanterna i gamla bromsskivans trumma från rost och skit. Bara monterat rakt av.
*Inte dragit i bromsen ett antal ggr för att backarna ska lägga sej till rätta så att det går att justera ut dom korrekt vid hjulen. Inte heller justerat ut tillräckligt
*Inte slitit in backarna nånting överhuvudtaget (nya backar i gammal trumma). Man kan inte trolla med släta belägg och såriga trummor. Dom MÅSTE slitas in.
*Inte släppt på spakens justerskruv innan dom justeras ut vid hjulen.
* Inte kontrollerat så vajrarna gå tillbaka

Sen händer det ibland att vajrarna är töjda efter sådär 14års bruk.. Men tydligen är den allmänna uppfattningen att vajrar inte töjer sej och att dom endast kan gå av.
Alla som mätt en 14år gammal vajer mot en ny vet annorlunda. Även saxarna slits och blir glappa. Naturligtvis måste även sånt tas i beaktning.
Men konstigt nog så lyckas bara en del trots att alla gör dessa saker korrekt.
Jävla skit säger jag bara om svensk bilbesiktning...
Har skruvat och försökt justera idag och vist blev det något bättre.

Men sen satte jag mig i farsans v70 och hans broms tar ju inte heller
tvärstopp om jag rycker i kryckan, hans va t om sämre och den har
gått igenom besiktningen minst 3 gånger sen han köpte den.

Ska det verkligen ta tvärstopp på asfalt? Ere grus så låser sig hjulet lätt
efter bara 2 hack. Råkade t om spänna lite för mkt så det rök om
trumman när jag kom tillbaks. Inte ens då tog det tvärstopp.

Vad är det frågan om, vajrarna går lätt det har jag kollat.....

Kan jag vända backarna åt fel håll?
Tror jag råkat ut för en grinig besiktningsman?
Mina tar rätt bra, helt tvärstopp blir det inte med lakritsremsor i backen men nästan intill. :-)-)
Min besiktningsman fråga om jag hade gått igenom mina bromsar sen senaste besiktning, japp sa jag glatt.

Vet inte om du kan vända backarna åt fel håll? Men du har ju hål för fjädrarna som ska passa och hacken som justerskruven går in i? Det kan man väl inte ta fel på?
av *pettson*
NEJ.. handbromsen är inte överhuvudtaget dimensionerad för att göra två svarta streck om du rycker i den på vanlig asfalt.
Det förstår man också när man ser kraven på handbromsens styrka på sbp.

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]