Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

RoadRunner1 skrev:Sålde själv en bil med borttagen blinkande ABS lampa för många år sedan där nya ägaren förmodligen fortfarande kör omkring i tron att allt är okey. :D
Är ju inget jag hade varit stolt över kan jag säga.
Är ju brottsligt att inte upplysa köparen om fel man känner till också. Vad hade du själv tyckt om det varit du som köpt bilen och blivit lurad?
Tomas88 skrev:
RoadRunner1 skrev:Sålde själv en bil med borttagen blinkande ABS lampa för många år sedan där nya ägaren förmodligen fortfarande kör omkring i tron att allt är okey. :D
Är ju inget jag hade varit stolt över kan jag säga.
Är ju brottsligt att inte upplysa köparen om fel man känner till också. Vad hade du själv tyckt om det varit du som köpt bilen och blivit lurad?

Enligt bilprovningen är det helt okey att ta bort denna ABS lampa om man inte kan eller vill åtgärda grundorsaken till problemet där jag vidare enligt lag som privatförsäljare inte har något ansvar att upplysa köparen om varningslampor som inte tänds vid tändningsläge.Brukar för övrigt inte följa med någon garanti på livet heller där jag heller inte tänkt stämma skiten av min mamma för eventuella fel i detta liv.För övrigt är jag även en notoriskt fortkörare både på landsväg och street race bana med mc men jag ligger inte och bölar om nätterna för det.Vill du prata mer samhällsansvar föreslår jag en nummersökning på Eniro där du bland annat kan hitta numret till Wanja Lundby Wedin mfl ... :D

av *pettson*
jag vore ju inte särskilt ärlig om jag höll med dej.. eftersom bilprovningen inte har den policyn..
**Enligt bilprovningen är det helt okey att ta bort denna ABS lampa om man inte kan eller vill åtgärda grundorsaken till problemet där jag vidare enligt lag som privatförsäljare inte har något ansvar att upplysa köparen om varningslampor som inte tänds vid tändningsläge.**

Så är inte fallet alltså, det är därför man infört felkodsläsning på nyare bilar.. Det är så enkelt att ta ur en lampa men koden går alltid att läsa ur ändå så att folk slipper både luras och att bli lurade på sina säkerhetssystem... Naturligtvis gäller urläsningen även andra system med såsom motor och transmission.
För övrigt är policyn nedan.. OCH.. policyn införstår faktiskt att tjänstemannen/ kvinnan ska utföra kontroll så att lampan LYSER med tändningen på och att den slocknar vid start. Naturligtvis kan man även manipulera detta utan problem. Felkodsläsningen är dock värre att leka med.

*Lampan för ABS-bromsarna lyser: Om lampan för ABS-bromsarna lyser underkänns fordonet med krav på efterkontroll eftersom lampan indikerar ett fel i systemet.*

I övrigt så är din privaträttsliga position väldigt dålig om det bevisas att du tog bort lampan. Det är även lika fel av köparen att inte helt enkelt bromsa skiten ur din bil innan köp vid provkörningen. För bilen tål det utmärkt och systemet ska inte användas förräns hjulen låser. Det är aldrig legitimt att luras oavsett samhälls skikt. Att jämföra dålig politik och ekonomisk försnillning med att leka med folks liv utan deras vetskap genom att manipulera tekniskt är bara lågt och barnsligt.
Låscylinder

Tillhållarna har nog kärvat fast pga ko[…]

nackdelar med Running Boards

Där ser man. Tack!

Vibration på höger sida

Hej, jag har en vibration på höger sida[…]

Nu har det bränt en kabel igen :D Kan det m&o[…]