Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RoadRunner1
Hittade en intressant länk som kanske beskriver lösningen på din bils problem mer tydligt ... http://www.zatzy.com/teknik/297974-volv ... egger.html ... där du eventuellt kan prova med att byta styrreläet som sitter över kylaren som sköter signalgivningen till spridarna och en del övrigt av motorelektroniken.
av killerwale
blev inte mycket mer klokare av den länken men men fortfarande ingen gnista på bilen
vilka komponenter kan påverka detta? förutom de mest uppenbara som tändspole rotor fördelare ?
av killerwale
äntligen lite svar då ställer jag frågan är det relä 103 i reläboxen?
eller någon som kan beskriva mer exact hur det ser ut och vart det sitter hittade nämligen ett par stycken som satt där
eller art nummer eller nått som gör att man vet att man tar rätt saker och kollar
stort tack på förhand nu ska jag gå till jobbet hemma igen 1400 hoppas vädret tillåter att man kan mecka med bilen
och alla som känner igen felet och vill komma med förslag får gärna göra det
men men går det att mäta tändspolen så den har den ström den ska ha
av killerwale
1:då har jag kollat lite på detta relä öppnat detta såg mer eller mindre bara ut som ett dragrelä men helt okej rent ingen ärg eller nått såg inte ut som det skulle vara något som spökade även kablar okej

2: har kollat så tändspolen har spänning in och det var okej även "mätt" tändspolen så den verkade hel ( läste på nätet hur man skulle mäta)

3:mätt kabeln mellan spolen och fördelarlocket den hade 2.3 kohm är det okej?

4:dum fråga men kan avståndet på mellan rotorn och fördelarlockets "pinnar" bli så stort att det slutar "hoppa" gnistor
då detta antagligen suttit där sen bilar var ny såg iallafall ut så ska köpa nytt när jag får skjuts till affären

någon som har en bra lista på vilka delar som har med gnistan att göra så man kan bocka av dessa ?
av killerwale
läste roadrunner länk
om jag fattar rätt när jag läser det så blir alltså bilen så sur att bilen inte startar
när spridarrelät är trasigt
men om det krånglar borde inte bilen ens starta med hjälp av startgas?
och om bilen är varm så borde väl bilen starta eller iallafall försöka feltända?
men framförallt vad kan det relät påverka att jag inte har gnista?
av *pettson*
Kortfattat.. reläet sköter 12V till spridarna.. styrboxen.. massmätaren med mera. Är reläet kasst så BÖR inte bilen bli sur.

Din biltyp går utan kamaxelgivaren till skillnad från GLT och turbo. Men den kommer ALDRIG att ge dej en gnista utan vevaxelgivaren..

B4b B4b,A modellen

Nästa elbil från Volvo?

Jag är inte helt såld på raml&oum[…]

Silikon fungerar. Kompletterar man packningen m[…]

Urkopplad kabel/rör?

Ser inte ut som bromsrör utan en svart plasts[…]