- fre 22 maj 2009, 22:45
#290896
Vad man utför.. och vad man SKA utföra. Tja.. det ska vara samma sak, jag kan dock inte garantera att dom kontrollerar. Lika lite som jag nånsin skulle lämna in ett fordon på BMW efter att ha tillbringat ett halvår brevid en *stjärnmekaniker* som då jobbat med märket i 14år.
Det han inte visste om att röra på pluggar, smeta olja vid pluggar så dom såg rörda ut och i övrigt skita i allting som tog mera än 1 minut. Han försökte utföra samma servicetyp på där jag jobbade (då på opel) Men fick i princip tillbaka varannat jobb. ÄNDÅ var han så fin i sin stjärnglans att han varade i ett halvår. Idag är han serviceansvarig på mercedes på en närliggande ort.
I övrigt.. PR3 Motorn har drev..(2.8 )
BRC motorn (2.9) har kedja (även BRD,e,f)
I övrigt så har jag personligen utfört kedjebyten på säkert 15 mercedesar på mitt förra jobb. Tro det eller ej men jag förstår att ingen köpt kedjan i märkesbutiken. Enligt kund låg prisskillnaden då på ca 4000kr mellan orginal och *pirat*. Jag har dock inte köpt nån kedja själv så det låter jag vara osagt om det är sanning eller inte. Dock hade ju inte kunderna några vinster att göra genom att ljuga.
Det Absolut SKUMMASTE jag varit med om var att renovera saab 9000, för ska man göra det så billigt det går med kamkedjebyte inkl drev och släpor mm. Så ska man köpa hälften på saab och hälften på mekonomen. Det blev ungefär halva priset mot endast orginal.
MEN.. alla sakerna du monterade låg i orginal saabförpackning. Det som mekonomen sålde var även det orignaldelar i saabförpackning nämligen.
Men som sagt googla och läs. Bilda dej en uppfattning om vanligheten vad gäller byte av kamkedja.
-)
Det han inte visste om att röra på pluggar, smeta olja vid pluggar så dom såg rörda ut och i övrigt skita i allting som tog mera än 1 minut. Han försökte utföra samma servicetyp på där jag jobbade (då på opel) Men fick i princip tillbaka varannat jobb. ÄNDÅ var han så fin i sin stjärnglans att han varade i ett halvår. Idag är han serviceansvarig på mercedes på en närliggande ort.
I övrigt.. PR3 Motorn har drev..(2.8 )
BRC motorn (2.9) har kedja (även BRD,e,f)
I övrigt så har jag personligen utfört kedjebyten på säkert 15 mercedesar på mitt förra jobb. Tro det eller ej men jag förstår att ingen köpt kedjan i märkesbutiken. Enligt kund låg prisskillnaden då på ca 4000kr mellan orginal och *pirat*. Jag har dock inte köpt nån kedja själv så det låter jag vara osagt om det är sanning eller inte. Dock hade ju inte kunderna några vinster att göra genom att ljuga.
Det Absolut SKUMMASTE jag varit med om var att renovera saab 9000, för ska man göra det så billigt det går med kamkedjebyte inkl drev och släpor mm. Så ska man köpa hälften på saab och hälften på mekonomen. Det blev ungefär halva priset mot endast orginal.
MEN.. alla sakerna du monterade låg i orginal saabförpackning. Det som mekonomen sålde var även det orignaldelar i saabförpackning nämligen.

Men som sagt googla och läs. Bilda dej en uppfattning om vanligheten vad gäller byte av kamkedja.
