Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Vad man utför.. och vad man SKA utföra. Tja.. det ska vara samma sak, jag kan dock inte garantera att dom kontrollerar. Lika lite som jag nånsin skulle lämna in ett fordon på BMW efter att ha tillbringat ett halvår brevid en *stjärnmekaniker* som då jobbat med märket i 14år.
Det han inte visste om att röra på pluggar, smeta olja vid pluggar så dom såg rörda ut och i övrigt skita i allting som tog mera än 1 minut. Han försökte utföra samma servicetyp på där jag jobbade (då på opel) Men fick i princip tillbaka varannat jobb. ÄNDÅ var han så fin i sin stjärnglans att han varade i ett halvår. Idag är han serviceansvarig på mercedes på en närliggande ort.

I övrigt.. PR3 Motorn har drev..(2.8 )
BRC motorn (2.9) har kedja (även BRD,e,f)
I övrigt så har jag personligen utfört kedjebyten på säkert 15 mercedesar på mitt förra jobb. Tro det eller ej men jag förstår att ingen köpt kedjan i märkesbutiken. Enligt kund låg prisskillnaden då på ca 4000kr mellan orginal och *pirat*. Jag har dock inte köpt nån kedja själv så det låter jag vara osagt om det är sanning eller inte. Dock hade ju inte kunderna några vinster att göra genom att ljuga.
Det Absolut SKUMMASTE jag varit med om var att renovera saab 9000, för ska man göra det så billigt det går med kamkedjebyte inkl drev och släpor mm. Så ska man köpa hälften på saab och hälften på mekonomen. Det blev ungefär halva priset mot endast orginal.
MEN.. alla sakerna du monterade låg i orginal saabförpackning. Det som mekonomen sålde var även det orignaldelar i saabförpackning nämligen. :wink:

Men som sagt googla och läs. Bilda dej en uppfattning om vanligheten vad gäller byte av kamkedja. :-)-)
Användarvisningsbild
av Nexus
snart får jag nog flytta tråden till Allmän Bil-diskussion.
Kan tillägga när det gäller taxi så gick toyota previorna med kedja minst 40000 mil utan minsta problem.
Men taxi är inget man kan jämföra med som *pettson* skrev men ändå ganska inponerande tycker jag.
nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]

installera dragkrok

Du får fråga din lokala Volvohandlare.[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Just 1978 kom väl den nya tanken som krä[…]

Olika typer av växellådor

Nämen tack för hjälpen :) Då […]