Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bränslerelä byttes för bara några månader sedan så det torde inte vara problemet denna gång! Kan det inte vara tomgångsmotorn som inte fungerar som den skall? Bilen tycker ganska snabbt efter start och behöver alltså inte vara uppe i arbetstemp för att rycka/hacka på tomgång. Krafte i rycken varierar men då det känns som mest i bilen är det nästan som om någon ger motorn en liten knuff och det känns väl.

Tror jag glömt säga att det är en 850 2,5 S -96 med automatlåda. Finns det något bra sätt att kolla om kablaget är ok? Fördelarlocket är väl att ta loss och se om det ser skitigt och allmänt kass ut eller?
AC systemet har varit både på och avslaget, och detta är inte som när AC slår på eller av utan mer som ett knyck eller ryck i bilen. Så den vågar till och med jag säga att det inte är denna gång...=) Är det uteslutet att det är tomgångsmotorn?
Ett tillägg, har ju som sagt provtryckt cylindrarna och samtliga låg på ca 14. Men har hört av en duktig bekant/mekaniker att detta tryck inte alls behöver betyda att topplockspackningen är kass. Han menar att det krävs att topplockspackningen har ganska stora hål eller är väldigt kass innan det märks vid provtryckning. Vad tror ni?

Han sade också att man kan mäta eventuell CO halt som kommer ur behållaren för kylvattnet, och är det CO haltig gas som kommer där medför det att det finns en läcka i packningen då cylindern trycker ut denna gas i kylsystemet! Låter ju logiskt i alla fall. Någon som vet ett prisvärd verkstad i Göteborgsområdet som kan tänkas ha detta verktyg/mätare?

Är ett jobbigt problem detta då ett flertal saker kan ge dessa symptom...Tack på förhand!
av *pettson*
Vi kan sammafatta vad din bekanta sa. Trycket behöver inte sjunka i förbränningsutrymmet även om packningen inte håller tätt. Däremot kan man kolla om det finns avgaser i vattnet kortfattat.

Vi vrider lite på det.. för att få ut gas i vattnet måste det läcka ut gas. Läcker det ut gas märker du det direkt på ditt komp. Däremot kan skillnaden vara LITEN jämfört med värdet då det är helt vid kompprov.
Nu lär inte det vara ditt problem så det är inget att spekulera i. Du har inte några såna symptom.
tomgångsmotorn kan vi lämna hän då den äraktiv på just tomgång och strax lite över i varv. (ca MAX1800rpm OBELASTAD MOTOR)
Ta ett kik på om du har felkoder ligger. Min nästa tanke är kamaxelgivaren, nåt med kablaget där. 10V motorn är den ENDA som går att köra utan denna. Den tänder inte alltid miljölampan tyvärr.
Kanske missuppfattar dig pettsson men problemen inträffar ju vid just tomgång, jag märker ingenting vid högre varv. Tänker byta rotor samt fördelarlock imorgon då jag får delarna. Var precis upp och tänkte förbereda genom att ta montera bort fördelarlocket men märkte att den sista skruven sitter lite jobbigt till. Behöver man ta bort några andra prylar för att komma åt den eller skall det gå ändå!? Vad gäller felkod har jag ingen tillgång till sådant instrument men får väl snällt åka och hosta upp en ansenlig summa hos en verkstad och låta dem göra den...

En Haynes hade kanske inte suttit helt fel =)
av *pettson*
Nog mera jag som tänkt i andra banor.
Vore ju bättre att få höra bilens små ryck?. Menar slitna spridare, ventiler som inte är perfekta, inre mekanik som är lite lite sliten plus att det faktiskt inte går att få perfekt förbränning. Man har inte ens lyckats återskapa två likadana explotioner i en förbränningsmotor. Varje smäll är alltså egentligen unik så att säga.
Tomgångsmotorn kan inte dippa så att en cylinder t.ex blir sämre förbränning i. Tomgångsmotorn sänker ju 5 cylindrar i taget.

Gör så att du rycker en spridar i taget och ser om du kan utläsa vilken som bråkar mest? Kanske ide att göra ett spridarbyte? När spridaren slits blir strålbilden förstörd, det märks mest när den använder minst bränsle. Så varje gång spridaren ska gå magert blir bilden fel och det blir ofta sämre eller feltändning.
Hej

Phu.. ja du har lite o stå i, men troligtvis kommer du visare ur det hela:)

Jag skulle i ditt fall koncentrera mig på el/tändningsbiten. Varför?
Om det är så som du beskriver det i din text:
(Små snabba ryck som syns när man öppnar motorhuven då motorn rycker till lite. Känns även i bilen. Om jag skulle beskriva det mer så känns det som att man väldigt snabbt tar bort tändning eller soppatillförseln för att sedan lika snabbt sätta igång det igen.)

Så lär den misstända eller inte tända alls.. Då får du de där roliga små rycken när du gasar på låga varv. Att du märker det då, och inte vid högre varvtal. Har troligtvis att göra med att du höjer frekvensen på din tändning..I stort sätt innebär det att du inte kan höra eller känna när motorn missar på högre varv.
Jag tror att din motor misständer även på högre varv :wink:

Givaren som pettson nämde måste du verkligen ta en titt på, den har ställt till det ett par gånger.
Ett tipps är att byta både rotor och fördelare. Sen skulle jag nog nöja mig att köpa en kabel på biltema, o testa o byt en i taget o hör o känn om du märke ngn skillnad.
Sen får vi se om vi hittar ngt ess i ärmen när du har gjort detta ;-//

Lycka till Mvh Markus
Haha, jo nog finns det en del att göra! Jag tror också det har något med tändningen att göra. Själva rycken kommer ju som sagt på tomgång då ingen gas ges överhuvudtaget, eller rättare sagt det är utan gas på tomgång som det märks =) Skall göra ett försök att få loss och byta fördelarlock och rotorn imorgon, såg dock knepigt ut att få loss fördelarlocket!?

Är otroligt tacksam för all hjälp!
Service Subaru XV

Ja olja är väldigt dyrt. Samma olja (Mob[…]

Alright, men har fortf inte hittat ett enda lar ti[…]

Snarare så ökar bilens förbrukning[…]

Clips till dörrlist v90

Du kanske kan besöka valfri Volvo-anlägg[…]