Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Om du kikar på relähyllan över kylaren. Där återfinner du ett grått fint relä som sitter exakt vid friskluftsslangen som kommer ifrån fronten (sett framifrån är den till vänster om luftslangen).
Ruckla loss den så den kommer ur sin hållare och öppna den med en mejsel. Troligen lär du hitta några spruckna lödningar där i.
DET reläet sköter nämligen plus till spridarna.
Hej,

Hittade relät precis där du beskrev att det skulle sitta.
Jag har öppnat det men ser inte om någon lödning har släppt.

När jag provar relät dvs sätter på tändningen eller försöker starta slår inte relät till så jag antar att det är defekt.
Skall försöka få tag i ett nytt relä under morgondagen.

Nån som vet om det finns någon annan stans än på Bila tex Mekonomen??

//Linus
Hej Petsson,

Först vill jag verkligen tacka dig för din expertis i felsökandet på min gamla volvo.

Jag satte in det nya relät idag och bilen gick igång direkt.Tyvärr verkar den inte gå på alla cylindrar då den är väldigt seg på gasen samt att det känns som om bilen vibrerar när jag gasar.
Det luktar också väligt skumt om den under körning.
Dessutom lyser lambdasondslampan.

Innan jag fick kontakt med dig har jag bytt rotor och fördelarlock samt haft isär fuelrailen ett antal gånger då jag mätt spänningen på kontakterna för insprutningen.

Hoppas på ytterliggare hjälp i detta ärende.

MVH
Linus
av *pettson*
line666 skrev:Hej Petsson,

Först vill jag verkligen tacka dig för din expertis i felsökandet på min gamla volvo.

Jag satte in det nya relät idag och bilen gick igång direkt.Tyvärr verkar den inte gå på alla cylindrar då den är väldigt seg på gasen samt att det känns som om bilen vibrerar när jag gasar.
Det luktar också väligt skumt om den under körning.
Dessutom lyser lambdasondslampan.

Innan jag fick kontakt med dig har jag bytt rotor och fördelarlock samt haft isär fuelrailen ett antal gånger då jag mätt spänningen på kontakterna för insprutningen.

Hoppas på ytterliggare hjälp i detta ärende.

MVH
Linus
Plocka bort minusen nån timma så systemet nollställer sej så ska vi se om det inte repar sej och lär om sej :-)-)
hmm du har fått dit kontakten/kontakterna till spridarna rätt va? annars är det ett problem.. ;-//
Kollar att jag fått kontakterna rätt samt kopplar ur batteriet någon timma och ser vad som händer.

En fråga vad det gäller montering av tändkablar.
Om jag står framför bilen och tittar ner på tändhattarna räknar man då att den till vänster är nummer 1 dvs skall sitta i fördelarlockets kontakt märkt med nr 1???
Jag missade helt enkelt att anteckna detta när jag bytte fördelarlocket.

MVH
Linus
Hej Petsson!!

Hade isär insprutningskontakterna idag och var extremt noga med att få dom riktigt på plats.
Jag undersökte även luftslangar och dom verkar helt intakta.
När jag startade upp bilen efter detta gick den som en klocka igen, helt underbart. :lol: :lol: :lol:

Det ända som fortfarande kvarstår är att lambdasondslampan lyser i intstrumentpanelen men jag skall kika på detta under helgen som kommer.

Brukar lambdasonden gå sönder på 850 eller kan man misstänka något annat??? ?:-/

Petsson jag är verkligen imponerad av din expertis inom området :-)-) och jag hade troligtvis aldrig fått ordning på bilen utan din hjälp och jag är väldigt tacksam.

MVH
Linus
av *pettson*
line666 skrev:Hej Petsson!!

Hade isär insprutningskontakterna idag och var extremt noga med att få dom riktigt på plats.
Jag undersökte även luftslangar och dom verkar helt intakta.
När jag startade upp bilen efter detta gick den som en klocka igen, helt underbart. :lol: :lol: :lol:

Det ända som fortfarande kvarstår är att lambdasondslampan lyser i intstrumentpanelen men jag skall kika på detta under helgen som kommer.

Brukar lambdasonden gå sönder på 850 eller kan man misstänka något annat??? ?:-/

Petsson jag är verkligen imponerad av din expertis inom området :-)-) och jag hade troligtvis aldrig fått ordning på bilen utan din hjälp och jag är väldigt tacksam.

MVH
Linus
Misstänker att du slipper lampan och det med om du slänger av batteriminusen i nån timma och sen startar om bilen. Eller hade du gjort det redan och lampan fortsatte att lysa? Isåfall kan det varit för kort tid. Släng av den över natten får vi se. (minuspolen). IBland händer det ändå att en kod vägrar att raderas via strömtorsk och då återstår egentligen bara att läsa ur koden och åtgärda/radera den. Men det verkar inte som om koden kvarstår om allt funkar nu, så prova igen med polen.
Har haft ur batteriet för att ladda det i två dygn nu men när jag startade upp bilen nu på morgonen lyser fortfarande lambdasonden. Jag bör påpeka att jag inte har haft av minuspolen endast utan också pluspolen. Skall pluspolen vara kvar? kan det göra någon skillnad?

Hur märker man på bilen om själva lamdasonen är deffekt?
Går eller luktar den konstigt?

Vad gäller felkoder så är min diagnostikenhet för tillfället ur funktion då kabeln till detektorpinnen har gått av inne i själva enheten.

MVH
Linus
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]