Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Marlboroman
greenbay skrev:Med de där dyra specialbussningarna undrar i alla fall jag vad som händer med komfort, oljud vid vägskarvar, hjulupphängningarnas med- och motstyrning osv
Det finns goda anledningar till att välja originalutförande på denna typ av delar.
greenbay
Komfortmässigt är det ingen större inverkan, men det kan ge upphov till lite mer vibrationer om beläggningen är dålig. Dock så har jag en avsevärt uppstyvad fjädring, vilket göt att jag känner vibrationer mer än vad man gör annars. Inte haft några problem med oljud. Och vad gäller framvagnsgeometrin så håller den sig bättre än vad den gör med standrad bussningar som tillåter avsevärt större rörelser.
Kommer aldrig sätta i standarbussningar igen, de är för klena och dessutom dumt konstruerade.
av *pettson*
Dyra och dyra, 1000kronor till bägge sidor. Det är alltså 4 bussningar. Kikar vi på eftermarknadspriserna så kostar ett kit till EN länkarm 327,50. på t.ex autoexperten. Orginal lär inte vara billigare. Det gör snabbt 655kr till bägge sidor istället för tusenlappen för bägge sidor totalt.. det är alltså 345kronor *dyrare* att göra jobbet EN gång.

I övrigt ska orginalbussningarna mätas in på korrekt plats så glöm inte att göra en tolk eller låna en tolk. Dom är inte inpressade mot några mothåll.

Vad gäller skillnaden i övrigt. Tja bilen blir lite annorlunda med den andra sortens bussningar, bilen blir mera direktstyrd, en helt annan precision i styrningen, jag vill nog däremot inte tillstå att den blir bullrigare på nåt sätt, detta eftersom att orginalbussningarna inte på nåt sätt är bullerfria. Det enda som är stort som händer i övrigt är att dom blir underhållsfria en låååång tid framöver, vilket är helt underbart om man har aluminiumlänkarmarna, då finns det endast spindellederna att hålla efter. OCH dom går ju utmärkt att byta lösa för en liten peng.
Användarvisningsbild
av emwtur
Jag hade samma problem med min 95-a !
Funderade en stund ,
nya bussningar tot 300:- + en "massa" jobb med att pressa bussningar , sedan hade jag modellen med spindel-leden fast i länkarmen , om spindelleden går om ett år så måste jag ändå byta hela länkarmen med bussningar och allt ...
Länkarmen fick jag för 1000:- -
slutade med att jag bytte hela länkarmen och fick nya bussningar "på köpet"

Du får resonera hur du vill !

/emwtur
av *pettson*
Att ens byta bussningar förutsätter att man har aluminiumlänkarmen. Har man inte det får man två kompletta flång nya för runt 1000kr.
Att byta bussningar överhuvudtaget i en stållänkarm är overkill eftersom det aldrig kommer att kunna gå ihop sej någonsin.

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]