Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kermithboy
Jajjemän "js1" funkar hur fint som helst. Har kört c 950 mil efter bytet i skrivande stund.Oljan håller sig röd som ny fortfarande. Jag använde all olja utom typ 8 deciliter som blev kvar. Bytte oljan i två omgångar. Bytte först ca 7-8 liter olja, sen drog ja ut å körde några mil så nya oljan fick piska runt lite i lådan. Sen ställde ja mig å bytte resterande 11-12 liter. Den oljan kan ja rekommendera. Riktigt bra pris. Billigare än biltema till å me.
Användarvisningsbild
av js1
Ok, det låter ju bra. Vilken olja köpte du, ATF 15? Är det syntet eller mineral?
Hur upplever du lådan efter bytet? Märker du nån skillnad i hur den växlar?
av Kermithboy
Ja. ATF15, vet ärligt talat inte om de e syntet eller mineral. :oops: Inbillar mig att den eventuellt växlar lite lite mjukare. MEn kan ju som sagt vara inbillning. Men den funkar alldeles finfint.
Användarvisningsbild
av js1
Det är en mineralolja, (har jag kollat under dagen) Det får bli en dunk sådan. Mobil syntet ATF kostar ju skjortan. Fast lite nyfiken är man allt på om lådan hade växlat ännu mjukare med en syntet? Min låda har aldrig vunnit nåt pris i nån "växla mjukt" tävling. Har alltid varit rätt så pang på, blev ngt bättre när jag sköljde vid 7500mil, då fick den en Valvoline mineral ATF DexIII. Tänkte skölja nu igen vid 14000.
Användarvisningsbild
av js1
Swedol
av Gonzo
Min låda blev som ny med swedol's olja! Förr så slog den i växlarna och oljan var helt svart och luktade bränt. Nu känner man knappt växlingarna :D
Köra EX90 med släp

Jag körde ett ordentligt stort släp med […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Sådana här meddelanden dyker det upp v&[…]

Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]

Nästa elbil från Volvo?

På senaste bilden (där man ser ex60 […]