Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, har bilen kokat för dig?
Har en bekant vars 850 kokade och han försökte att ha i ksprit innan besiktningen.
Men inget funkade till slut kom volvo fram till att cyliderloppen hade blivit ovala så det var bara att
byta ut ut motorn. Fast jag kommer inte ihåg om bilen rök svart.
Ner på undersidan av burken. Där förvärmningsslangen och luftintaget framifrån möts sitter ett spjäll som är vakuumstyrt, där ska slangen sitta. I locket där andra änden av slangen sitter är det en ventil som påverkas av temperaturen. Det hela ser till att insugsluften håller en jämn temp genom att blanda kall och varm luft.
Har inte fått bilen att gå riktigt bra, fick byta lambdasonderna, men den gick fett och svartrykte iaf.

Kollade oljan igår och fyllde på.

Kan de vara så att när man inte har bytt oljan på ett tag, kan då motorn få en tröghet i sig så att den går trögare?

Bara en fundering för efter oljepåfyllningen så tyckte jag att den gick bättre, men den svart ryker när jag varvar motorn, och de hamnar svart glegg på backen. Kanske nått som ligger kvar i avgasröret/katalysatorn?

mvh Håkan
Hej Du:)

Ok nu tar vi det här från början helt enkelt..

Bilen svaryker och går dåligt.

Men hur är den annars? Hur går går den dåligt?
Går bilen ryckigt under körning, eller hur går den på tomgång... varm resp kall?
Hur går den i dragläge, segt? ryckigt? Orkeslös?
Testa o ge bra gaspådrag så du får rycket vid 3000 varv:)

Har du kollat tändstiften på bilen, dom brukar kunna ge en indekering på hur förbränning har ägt rum. Jag kan vid ett senare tillfälla lägga upp bilder på hur det ska eller borde se ut, resp hur inte ska se ut.

Om du står med motorhuven öppen och på tommgång, kan du se att motorn rör sig mycke i jämfört med vanligt?
Och sen det där med värdena hos bilprovningen, kan du skriv dom här i forumet så kanske man kan ge dig var du ska starta:)

Det där med oljan tror jag inte mycke på :roll: . Har du inte bytt olja på ett långt tag så visst blir den nog lite mer lättflycktigt. Men inte till den grad att du skulle känna av skillnaden så mycke. Motorn känne säkert av det:). Oljan i en bil kan säga en del om hur motorn mår. :D

Mvh Markus

Snart klar med Attunda Tingsrätt:)!!!!
EvilAngel skrev:Hej Du:)

Ok nu tar vi det här från början helt enkelt..

Bilen svaryker och går dåligt.

Men hur är den annars? Hur går går den dåligt? När man tex frikopplar så känndes de som att nått lågg på eller trögade ner farten
Går bilen ryckigt under körning, eller hur går den på tomgång... varm resp kall? mest på tomgång
Hur går den i dragläge, segt? ryckigt? Orkeslös? Segt & lite orkeslös tills man får upp varv
Testa o ge bra gaspådrag så du får rycket vid 3000 varv:)

Har du kollat tändstiften på bilen, dom brukar kunna ge en indekering på hur förbränning har ägt rum. Jag kan vid ett senare tillfälla lägga upp bilder på hur det ska eller borde se ut, resp hur inte ska se ut. Tändstiften var helt sotiga innan, har bytt dessa till nya nyligen. då gick den lite bättre,

Om du står med motorhuven öppen och på tommgång, kan du se att motorn rör sig mycke i jämfört med vanligt? Ingen förrändring vad jag kan uppfatta

Och sen det där med värdena hos bilprovningen, kan du skriv dom här i forumet så kanske man kan ge dig var du ska starta:)

Det där med oljan tror jag inte mycke på :roll: . Har du inte bytt olja på ett långt tag så visst blir den nog lite mer lättflycktigt. Men inte till den grad att du skulle känna av skillnaden så mycke. Motorn känne säkert av det:). Oljan i en bil kan säga en del om hur motorn mår. :D

Mvh Markus

Snart klar med Attunda Tingsrätt:)!!!!
Hej igen :)

Ja du... Hmm.. det mesta du beskriver låter bekant. Men sen har vi den här raden med, frikopplingsdelen??
Om du Frikopplar så går bilen segt?
Du menar i stort sätt att när du ej har ngn växel i så rullar bilen segare, eller får motorn jobba mer för att bibehålla tommgången?
Det jag vill komma till är separera bilen från motorn. Om motorn jobbar segare eller hackar, så borde den göra det konstant vare sig du är ute o rullar eller ej.
Om bilen har ngt annliggande så är det en helt annan sak. då kan det ju va allt från Lager, bromsar, drivning i största allmenhet :| .
Om draget i motorn är segt kan det ju helt enkelt vara för att den måste jobba mer för att driva fram samma massa..
Vet att det kanske låter rörigt nu.. Men om du har tid är det ju bara att testa o rulla ner för en lite backe utan växel i. Så märker du ju ganska fort om bilen rör sig neråt.
Normalt sätt så ska det inte behöva vara en stor lutning för att bilen ska böraj rulla.
Sen blir det välldigt svårt när tomgången inte stämmer heller.
Det här med tomgången,
1.Om motorn tänder i rätt följd men men går svajande= den går sakta upp, för att sedan sjunka igen i ett ganska jämt mönster.
2. Om den däremot misständer så= tomgången går, fast den missar fler tillfällen att tända och du får djupa hack i tomgången. Man brukar kunna se det på varvtalsgivaren, den rör sig snabt/ryckigt ner eller upp.

1.Kan du så kolla koderna..
2.Kolla givaren till svänghjulet. Om den utgår från fel info så kommer oxa din tändingsföljd bli fel.
Troligvis för fet.. om den går in i ett nödläge, och motorelktroniklampan tänds.
3.Kolla luftfilltret.
Min dator började leva rövare just när jag skrev till dig :evil: . Verkar som om plattan för sidan ej kan handtera intervallen för uppdateringen av sidan ibland :wink: .

Ja just det var var vi nu då.

Kolla upp tomgångsmotorn, stana vid en verkstad eller skroten å låt dom mäta den. Tar 5 min max.

Vakum? Gå igenom alla slagangar o se om dom är fräsha o ej börjat torka o vittra.

Lossa på kablarna till fördelar-locket, (en i tagen är att rekomendera) o kolla hur dom ser ut..kan du så byt med ngn annan.

Om du börjar med dessa så kan man kanske räkna bort ett par saker sen, för det finns lte o gå igenom :D

Lycka till:)

Hojta gärna till, för jag tycker själv det är välldigt intressant o veta hur det går för dig.
Jaha, då har man haft bilen på verksta ett antal ggr för att dels så har motorelektroniklampan börjat lysa och att den går helt galet,

Nu har jag bytt båda lambdasonderna, luftmassemätaren, motortempgivaren, stift, rotor, fördelarlock, tändkablar, olja, oljefilter, luftfilter, och fixat lödningar i databoxen och den har fortfarande inte bra avgasvärden, och när jag besiktade den idag så svartrök den, men tycker endå att den går hygligare än tidigare. Motorelektroniklampan har inte tänds än. känns som att den går fett, eller så drar den in olja i förbränningen.

Någon som har fler tips om vad man kanske kan byta, eller göra för att få ner värderna. känns hopplöst just nu, har lagt ner nästan runt 10 000 bara i rep kostnader...

CO 1,4 (0,5)
CO 2500 1,3 (0,3)
HC 999 (100)
LAMBDA 0,64 (0,96-1,04)

yfte på plåten som ligger över grenröret idag och såg at de var sotigt under den över en eller två av grenarna på grenröret, sen märkte jag att de har börja blive fuktigt runt ventil kåpan

kan ventilkåpspakningen och grenrörs packningen göra att alla avgasvärderna far i höjden? hur är de med skarven mellan grenrör och katten, kan den göra så att bilen får fel avgasvärden och går fett??

Lätt å byta dessa delar???

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]