Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mollan
Hej !
Kan inte låta bli att notera på diverse trådar ang byte av hjulager fram på V70 runt -99 så är det i de flesta fall frågan om vänster framlager som går sönder.
Detta är lite skumt tycker jag, är det någon som har nån teori om detta eller är det bara slumpen ??
av *pettson*
v70 tdi skrev:Hej !
Bytte lager för ett år sedan från biltema, det funkade i 3-4 månader. Så jag rekommenderar inte Biltema.
Om du har volvo kort så får du lite rabatt på lagret så det blir biligare att köpa på Volvo än
mekonomen. Har för mig att det kostade 1500 kr.
gick du tillbaka till biltema och slängde det i disken, tog ett nytt och krävde rese ersättning?
av blueride
mollan skrev:Hej !
Kan inte låta bli att notera på diverse trådar ang byte av hjulager fram på V70 runt -99 så är det i de flesta fall frågan om vänster framlager som går sönder.
Detta är lite skumt tycker jag, är det någon som har nån teori om detta eller är det bara slumpen ??

Vänster sida är generellt mer utsatt eftersom den utsätts för smuts/salt från mötande bilar. Visserligen skall väl lagret vara tätt men det är nog bara i teorin det är det.
Jag har satt biltemalager på min -97a och det har rullat ca 6000 nu.

/marcus
Användarvisningsbild
av goransson89
hej, jag hade en sierra förut (vet att det inte hör in här, men det har iallfall med biltema lager att göra) :) Bytte hjullager både sidor bak, och satte dit från biltema. höger sida rasade ungefär en gång i månaden,så jag gick till biltema och hämtade nytt bara =) sista gångeen glappade det så mycket att drivaxln och navet hade tagit skada, så jag krävde ersättning för en beg driaxel + nav från skroten, och fick då 1000kr för det plus att jsg fick nytt hjullager, sen kom jag underfund med att hjullagerrasen berodde på en skev trumma. =) haha, men vänster sida fungerade klockrent, körde kanske 3000mil, sen sålde jag bilen, och vad jag vet fungerar det än=)
av snowman
Jag kommer nog köra på ett hjullager från Autoexperten eller Mekonomen.

Frågan är dock hur komplicerat det är att byta? De få jag frågat har haft delade meningen om detta? Får man räkna en hel dag för att byta 1 st hjullager på en Volov S70? eller tar det kanske bara 2-4 timmar?

Anledningen till att jag undrar är att det kostar ca 1000 kr att få det gjort på värkstad.
av *pettson*
snowman skrev:Jag kommer nog köra på ett hjullager från Autoexperten eller Mekonomen.

Frågan är dock hur komplicerat det är att byta? De få jag frågat har haft delade meningen om detta? Får man räkna en hel dag för att byta 1 st hjullager på en Volov S70? eller tar det kanske bara 2-4 timmar?

Anledningen till att jag undrar är att det kostar ca 1000 kr att få det gjort på värkstad.
Frågar du mej hur lång tid det tar att byta lagret på en S70 så svarar jag en sådär 15-18 minuter om inte drivaxeln är limmad. Några timmar kan det bli om skiten är limmad..... Standardtiden är väl runt en timma för dom flesta.
av snowman
Vad jag förstår så verkar det relativt enkelt att byta, det problem som man kan stöta på är om drivaxeln är limmad. Säg att jag skulle stöta på detta problem, hur löser man det?
av *pettson*
snowman skrev:Vad jag förstår så verkar det relativt enkelt att byta, det problem som man kan stöta på är om drivaxeln är limmad. Säg att jag skulle stöta på detta problem, hur löser man det?
Du sätter axeln i spänn. Värmer axeln till runt 150 grader och pressar in den. Limmet ger sej vid värme nämligen.
av snowman
*pettson* skrev:
snowman skrev:Vad jag förstår så verkar det relativt enkelt att byta, det problem som man kan stöta på är om drivaxeln är limmad. Säg att jag skulle stöta på detta problem, hur löser man det?
Du sätter axeln i spänn. Värmer axeln till runt 150 grader och pressar in den. Limmet ger sej vid värme nämligen.
Okay, är det något specifikt verktyg jag behöver för att pressa in den? Och jag antar att jag kan köpa limmet från mekonomen eller liknande?

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]