Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndersBe00
Observation från S80 T6 2002; Visade sig vara ena kolet som var utslitet'7för kort vilket gjorda att laddning inte fungerade, men laddlampan i instrumentpanelen inte tändes. Dessutom stört omöjligt att få ut generatorn - Lossade och lade undan slangar (överladdning, kylar och tog lös styrservopump) men lyckades ändå inte få ur generatorn. Bytte regulator, vilket funkade.
Användarvisningsbild
av lennarte
Laddnings lampan jordas i generatorn genom det ena kolet. När kolen blir slitna så bryts jordningen och lampan tänds inte vid "tändning på". Detta är det vanligaste generator felet och är enkelt att fixa. Ofta utan att "bröta" med att ta ur generatorn, bara byta regulatorn
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Man kan få problem med laddningen pga. slitna kol låååååångt innan lampan tänds(eller inte tänds alls). Min funkade ju rent tekniskt t ex, men laddade typ 12.5V. Dvs i princip oduglig i praktiken.

"bara byta regulatorn" existerar inte på bilar nyare än typ 940. Det kräver i princip exakt lika mycket jobb. Eller ja, det är ju egentligen mer jobb än att byta hela generatorn(edit: plus att om kolen är slut är garanterat minst släpringarna också slut...)... Sparar pengar gör man sällan heller, iaf inte märkvärt mycket. Nya eftermarknadsgeneratorer är billiga, laddregulatorer för orginalgeneratorn kostar åt h-e för mycket.
Visst det GÅR väl att komma åt regulatorn på plats, men det är så jävla trångt att det inte är värt det, plus att man löper stor risk att bryta av dom sköra kolen vid montering pga. platsbrist för korrekt vinkel. Tar man bort insuget blir det lättare, men det är ju ett projekt i sig som kräver bl.a. ny insugspackning. Den är inte dyr, men man ska ju ha en hemma då också :-)

När jag böt på min så tog jag det uppifrån, dvs bort med servon, en kylarslang och generatorn. Det jobbiga är ju fästet, det är typ 17 olika delar som måste lossas i specifik ordning, och sen ska man få ihop pusslet igen. :-D
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]