Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#256928
Det är skilnad på teori & praktik...
Den där texten står där för att tilverkaren ska klara sig (vanlig generll varnings text)
Gör du som man inte ska göra, byta skivor men inte klossar, så behövs en längre inkörning & då fins tisk att man överhettar en liten del av skivan när det bara är anläggning på den ytan.
sen så är det ju bra at ta det lugnt så man uptäcker ett fabrikations fel eller handhavande fel i tid...

båste du köra 20 mil för att få bromsen o ta som dom ska, så skula då jag aldrig mer köpa det fabrikatat...
av *pettson*
#256943
CarMan skrev:Det är skilnad på teori & praktik...
Den där texten står där för att tilverkaren ska klara sig (vanlig generll varnings text)
Gör du som man inte ska göra, byta skivor men inte klossar, så behövs en längre inkörning & då fins tisk att man överhettar en liten del av skivan när det bara är anläggning på den ytan.
sen så är det ju bra at ta det lugnt så man uptäcker ett fabrikations fel eller handhavande fel i tid...

båste du köra 20 mil för att få bromsen o ta som dom ska, så skula då jag aldrig mer köpa det fabrikatat...
Du måste inte hålla med mej. Bara jag slipper möta dej när dina bromsar verkligen krävs..
Länken mellan teori och praktik, en intressant koppling som jag hoppas att du under senare år kommer att komma mera i kontakt med vartefter du mognar. Korrekt teori går hand i hand med korrekt praktik, du kommer att upptäcka det om du vill.

Man undrar ju varför skriker bromsar?
Varför kastar skivor?
Varför tar inte bromsen som tänkt? (antingen pulserande eller dåligt i sej)
Varför osv...
Men av nån anledning så går det inte fram hos en del vad anledningen till dessa problem är, trots tydligt pekande. Anledningen är lika enkel som det verkar. Felaktig inkörning av bromsarna. I sällsynta fall är det idiotdragning av fälgarna och skivornas skruvar som är anledningen. (inte heller då har det utförts korrekt förvisso).
Ändå.. så ska man tydligen inte montera eller köra in saker och ting på rätt sätt. Tillverkarna har angett en metod som fungerar för alla i alla miljöer men ändå är det fel. Konstigt nog fick du förhoppningsvis lära dej redan på mekanikerskolan hur du skulle utföra vissa jobb, konstigt nog överenstämmer dom metoderna med tillverkarnas information. Sen att slentrian och ackordet på jobbet fått dej att utföra annat i tron om att det är lösningen är inte nån ursäkt.
Lösningen är enligt dej själv i en annan tråd i 99% av fallen.. *orginal*---- så slipper man problem. Där nånstans var det slutdiskuterat vad det nu gällde.
Den riktiga lösningen är lika enkelt som radikal i 100% av fallen: Behandla RÄTT saker med respekt och kunnande vid monteringen och inkörningen och slipp problem för en lång tid framåt.
Gillar man inte läget att göra om och göra rätt om man nu inte ville ifrån början, så är det dags att tjura ihop helt och sluta skruva, med respekt för andras liv istället om man nu inte värnar om sitt eget.
Att du tycker annorlunda gör inte kemin och fysikens lagar mindre krävande.
Att göra två fel, gör inte nånting mera rätt, det lär man till och med väldigt små barn.
#257081
Du svamla förut om att matrialet i klossen skulle härda o annat "trams" sånt kan aldrig få en broms skiva at skeva...
Innörning handlar bara om att klossens matrial ska formasig efter skivans form... Med nya delar så går deta mycket snabbt så båda delar är helt plana.
När det gäller orginal belägg o skivor så är det aldrig några problem! (om det är problem eller inte med pirat vet jag inte...)

man kan inte få en skiva skev, bara för att man överskrider åtdragningsmomentet på fälgen... Det man därimot kan råka ut för är att man har en skev alu färlg, eller har skit i anläggnings ytan. Detta kan göra att du drar navet skevt när du drar dit denna fälg. då broms skivan vilar mot navet så kommer denna att kasta om navet är skevt & efter ett tag så har du vibrerande bromsar. (har absolut inget med ingörning at göra)

För övrigt så det man generalt kallar skeva broms skivor, är när broms skivan har variationer i tjocklek.
Om vi har en skiva som kastar, kan bero på att den är skev rån början eller att den är monterad på ett skevt nav (kanske tillomed att den kan ha kraftig obalanc)
denna skeva skiva kan skeva rät mycke utan att du känner ett enda dugg ! men den skeva skiva gör att bromsklossen på ena sida träffar skivan på exakt samma ställe hela tiden, o på andra sidan bir det samma sak. efter några hundra mil så är skivan lite tunnare på dessa 2 ställen o vi känner att bromsarna vibrerar.

(hur många nybilar kör man in bromsarna på...)
jag har bytt tillräckligt många bromskloar för att veta vad jag pratar om.
av *pettson*
#257102
CarMan skrev:Du svamla förut om att matrialet i klossen skulle härda o annat "trams" sånt kan aldrig få en broms skiva at skeva...
Innörning handlar bara om att klossens matrial ska formasig efter skivans form... Med nya delar så går deta mycket snabbt så båda delar är helt plana.
När det gäller orginal belägg o skivor så är det aldrig några problem! (om det är problem eller inte med pirat vet jag inte...)

man kan inte få en skiva skev, bara för att man överskrider åtdragningsmomentet på fälgen... Det man därimot kan råka ut för är att man har en skev alu färlg, eller har skit i anläggnings ytan. Detta kan göra att du drar navet skevt när du drar dit denna fälg. då broms skivan vilar mot navet så kommer denna att kasta om navet är skevt & efter ett tag så har du vibrerande bromsar. (har absolut inget med ingörning at göra)

För övrigt så det man generalt kallar skeva broms skivor, är när broms skivan har variationer i tjocklek.
Om vi har en skiva som kastar, kan bero på att den är skev rån början eller att den är monterad på ett skevt nav (kanske tillomed att den kan ha kraftig obalanc)
denna skeva skiva kan skeva rät mycke utan att du känner ett enda dugg ! men den skeva skiva gör att bromsklossen på ena sida träffar skivan på exakt samma ställe hela tiden, o på andra sidan bir det samma sak. efter några hundra mil så är skivan lite tunnare på dessa 2 ställen o vi känner att bromsarna vibrerar.

(hur många nybilar kör man in bromsarna på...)
jag har bytt tillräckligt många bromskloar för att veta vad jag pratar om.
Den här diskussionen har nått en låg nivå nu, knappt värd att ha faktiskt men för andra medlemmars skull så.
Du är ute på riktigt tunn is, kanske i oförstånd ändå får vi hoppas.
Isåfall tar du fram din utbildningslitteratur ifrån skolan igen.
Vi börjar med att härdning inte kan ge kast. Du får fråga exakt vem du vill härinne som jobbar med metallbearbetning som ibland härdar material (valfri härdningstyp), om materialet alltid är rakt efter härdningen, eller om det härdas först och slutbearbetas sen på grund av ändringar i materialet. Att köra in skivor är en variant av samma process som metallarbetare utför varje dag.
Du påstår att jag svamlar om att materialet i klossen bakas. Du har förmodligen aldrig tänkt på att klossen formar in sej även efter en repig skiva på 10-15 mil (färdigformad men inte färdigbakad). Men att den ändå håller i drygt 6000mil när den sen är klar mot samma skiva. Den är mjuk först, och härdas och håller sen länge. Att klossen ska kunna anpassa sin slityta snabbet mot en ojämnare yta är EN av orsakerna till att ett belägg är just mjukt vid monteringen.
Känns orden ABRASIV friktion (nötning) och ADHERENT friktion (bunden friktion) igen? Det bör ha stått i din bok.
Först av allt.. en ny bromsskiva är plan men INTE SLÄT inte ens i närheten av slät. Med andra ord BLANK, ioförsej är inte ens det en garanti för släthet. Allt vi gör i bromsväg sker faktiskt på molekylnivå. En typ av bromsmekanism jobbar när vi har kalla till mediumvarma belägg den abrasiva mekanismen är övervägande just vid dom temperaturerna. Sen tar faktiskt den adherenta mekanismen över. Gör vi inte jobbet rätt så kan vi inte få ett belägg att jobba i bägge temperaturerna. För att vi ska kunna utföra abrasiv friktion måste vi få beläggmaterial att fastna i ytan på bromsskivan. DET sker vid inkörningen. Problemet är temperaturen, den stiger fort och då kan om man har lite otur och/ eller rena spänningar börja löpa ut och skivan blir skev. Stannar vi i det ögonblicket kan det sluta med att det inte bara är skevt utan även blir pulserande broms.
Du pratade om moment, nej själva momentet vid åtdragningen är inte en 10del så kritiskt som det är att dra bultarna i rätt ordning MED SAMMA MOMENT för att inte få just spänningar. Drar man i övrigt åt skivans skruv/ skruvar för hårt så kan man faktiskt av det få ordentliga spänningar som slutar med antingen ett sprucket skivnav eller *bara* en skev skiva, men ta inte mitt ord för det utan kontrollera dom fakta med brembo eller nån annan valfri tillverkare. Eftersom du troligen tycker det med är nonsens med så får du väl kika en sväng i vida, för att förenkla för dej så sätter jag ut den texten med så du inte kan missa den:
*Ditsättning av hjul
-Se till att bromsskivornas och fälgarnas anliggningsytor är rena.
-Smörj in navets centrumstyrning för fälgen med rostskyddsmedel 116 1038–3.
-Sätt dit hjulet.
-Ansätt skruvarna lätt. Dra sedan åt dem korsvis med 110 Nm. Vid åtdragning med mutterdragare ska momenthylsa 115 8147 användas.
Obs! Den korsvisa åtdragningen och momentdragningen är viktig för att förhindra uppkomsten av spänningar i bromsskivan.*
Men vad sjutton.. volvo fyller ju på med så mycket nonsens..

Nästa påstående. En skev skiva kan kasta mycket utan att du märker det.
Så är ju inte fallet. Det finns maxvärden att hålla sej efter. Passerar du värdena så känner du det ytterst tydligt.
Dom flesta är tydliga med att bromsskivans maximala sidokast inte får överstiga 0,040 mm (bromsskiva fram) eller 0,080 mm (bromsskiva bak) kontrollerat i bänk, ypperligt om samma mättal fås fram på navet. I övrigt så är det MAXIMALA svängningsvärdet (positivt och negativt ) under en komplett rotation av tex en bremboskiva : 0.10 mm för användningar på bilar.
Har du värden som är över det så är dom kännbara och skivan måste kasseras. Pulserande bromsar brukar sällan bero på kast i skivan utan mera på att skivans yta är vågigt sliten. Ett fenomen som uppkommer genom att man vid inkörningen inte fått in jämt med friktionsmaterial på skivans yta. Skivan slits då mera där beläggmaterialet häftar och vågformen blir ett faktum.

I övrigt så vad ni kallar saker är inte så intressant. Inte heller är det intressant om ni kör in bromsskivorna eller inte på nya bilar. Hur vi än vänder det vore det inte fel att uppmana kunder på nybilar att köra in sina bromsar korrekt. Det borde verkligen kunna sänka moderbolagets kostnader på garantiåtgärder första året. Alternativet är att man använder förbelagda skivor och förbakta belägg vid fabriksmontering.
Kanske nåt för dej att skicka med in i förslagslådan?
#257157
jag har väll aldrig påstått att man inte ska korsdra en fälg ! Vad fick du det ifrån? det jag sa vara att man inte får en skev skiva bara för att man drar fälgen för hårt (men det ger ju andra skador)


sen så har jag inte påstått att en skiva kan vara hur skev som helst utan att det känns. Men faktum är att det du oftast känner inte är skivans skevhet, utna tjockleksvarioetionerna i skivan (det du kallade för vågihet antarjeg)


sen kan du ju sätta upp en ny bromskloss i pressen, o jämföra hur mjuk den är mot en inkörd, frör o se om det blir nån skillnad.
det är inte alls konstigt att du kan köra 6000 mil på en bromskloss, men kör in den mot skivan mycke snabbare. Om en liten del av skivan träffar klossen så "skär" den mycke lättare i klossen (du kan ju slå en yxa i ett ved trä, en gång med framsidan o en gång med baksidan, så får du se vlken som kommer djupast)


jag hävdar fortfarande att du kan byta klossar, o sen åka till bilprovningen...

(men det är ju klart, du jobbar ju mycke med pirat delar, kanske dom inte håller samma klass som orginal)
#258328
Hej!
Har bytt skivbromsar fram och även bromsbelägg. Problemet är att efter det skriker när jag kör. Det har kommit efterhand. Nu får jag bromsa med en fot och gasa med den andra. När jag bromsar upphör tjutet.
Vad har jag gjort för fel. Det gäller en volvo 940 -97
Hälsningar Rullan
av *pettson*
#258375
Rullan skrev:Hej!
Har bytt skivbromsar fram och även bromsbelägg. Problemet är att efter det skriker när jag kör. Det har kommit efterhand. Nu får jag bromsa med en fot och gasa med den andra. När jag bromsar upphör tjutet.
Vad har jag gjort för fel. Det gäller en volvo 940 -97
Hälsningar Rullan
Du har inte gjort nåt fel förutom att du inte monterat antiskrik schims. Det blir till att lossa beläggen igen och peta emellan dom schimsen. Följer det inte med såna så blir det tyvärr till att inhandla sådana separat.
#258574
Rullan skrev:Har bytt skivbromsar fram och även bromsbelägg. Problemet är att efter det skriker när jag kör.
Det gäller en volvo 940 -97
Hej !
Du får bättre svar om du ställer frågan i forumet för 940 !
Men iallafall - har inte jag några "skrikbrickor" fram på min 940 , bak minns jag inte !
- och den kan låta ibland också.
Man kan kontrollera att glidpinnarna är rena och insmorda - det verkar hjälpa
Annars får man höja stereon.
/emwtur
#258581
Rullan skrev:Hej!
Har bytt skivbromsar fram och även bromsbelägg. Problemet är att efter det skriker när jag kör. Det har kommit efterhand. Nu får jag bromsa med en fot och gasa med den andra. När jag bromsar upphör tjutet.
Vad har jag gjort för fel. Det gäller en volvo 940 -97
Hälsningar Rullan
Visa fabrikat av klossar kan skricka. jag har varit med om det många gånger. stoppar dit orginal, & sen är det tyst.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]