CarMan skrev:Du svamla förut om att matrialet i klossen skulle härda o annat "trams" sånt kan aldrig få en broms skiva at skeva...
Innörning handlar bara om att klossens matrial ska formasig efter skivans form... Med nya delar så går deta mycket snabbt så båda delar är helt plana.
När det gäller orginal belägg o skivor så är det aldrig några problem! (om det är problem eller inte med pirat vet jag inte...)
man kan inte få en skiva skev, bara för att man överskrider åtdragningsmomentet på fälgen... Det man därimot kan råka ut för är att man har en skev alu färlg, eller har skit i anläggnings ytan. Detta kan göra att du drar navet skevt när du drar dit denna fälg. då broms skivan vilar mot navet så kommer denna att kasta om navet är skevt & efter ett tag så har du vibrerande bromsar. (har absolut inget med ingörning at göra)
För övrigt så det man generalt kallar skeva broms skivor, är när broms skivan har variationer i tjocklek.
Om vi har en skiva som kastar, kan bero på att den är skev rån början eller att den är monterad på ett skevt nav (kanske tillomed att den kan ha kraftig obalanc)
denna skeva skiva kan skeva rät mycke utan att du känner ett enda dugg ! men den skeva skiva gör att bromsklossen på ena sida träffar skivan på exakt samma ställe hela tiden, o på andra sidan bir det samma sak. efter några hundra mil så är skivan lite tunnare på dessa 2 ställen o vi känner att bromsarna vibrerar.
(hur många nybilar kör man in bromsarna på...)
jag har bytt tillräckligt många bromskloar för att veta vad jag pratar om.
Den här diskussionen har nått en låg nivå nu, knappt värd att ha faktiskt men för andra medlemmars skull så.
Du är ute på riktigt tunn is, kanske i oförstånd ändå får vi hoppas.
Isåfall tar du fram din utbildningslitteratur ifrån skolan igen.
Vi börjar med att härdning inte kan ge kast. Du får fråga exakt vem du vill härinne som jobbar med metallbearbetning som ibland härdar material (valfri härdningstyp), om materialet alltid är rakt efter härdningen, eller om det härdas först och slutbearbetas sen på grund av ändringar i materialet. Att köra in skivor är en variant av samma process som metallarbetare utför varje dag.
Du påstår att jag svamlar om att materialet i klossen bakas. Du har förmodligen aldrig tänkt på att klossen formar in sej även efter en repig skiva på 10-15 mil (färdigformad men inte färdigbakad). Men att den ändå håller i drygt 6000mil när den sen är klar mot samma skiva. Den är mjuk först, och härdas och håller sen länge. Att klossen ska kunna anpassa sin slityta snabbet mot en ojämnare yta är EN av orsakerna till att ett belägg är just mjukt vid monteringen.
Känns orden ABRASIV friktion (nötning) och ADHERENT friktion (bunden friktion) igen? Det bör ha stått i din bok.
Först av allt.. en ny bromsskiva är plan men INTE SLÄT inte ens i närheten av slät. Med andra ord BLANK, ioförsej är inte ens det en garanti för släthet. Allt vi gör i bromsväg sker faktiskt på molekylnivå. En typ av bromsmekanism jobbar när vi har kalla till mediumvarma belägg den abrasiva mekanismen är övervägande just vid dom temperaturerna. Sen tar faktiskt den adherenta mekanismen över. Gör vi inte jobbet rätt så kan vi inte få ett belägg att jobba i bägge temperaturerna. För att vi ska kunna utföra abrasiv friktion måste vi få beläggmaterial att fastna i ytan på bromsskivan. DET sker vid inkörningen. Problemet är temperaturen, den stiger fort och då kan om man har lite otur och/ eller rena spänningar börja löpa ut och skivan blir skev. Stannar vi i det ögonblicket kan det sluta med att det inte bara är skevt utan även blir pulserande broms.
Du pratade om moment, nej själva momentet vid åtdragningen är inte en 10del så kritiskt som det är att dra bultarna i rätt ordning MED SAMMA MOMENT för att inte få just spänningar. Drar man i övrigt åt skivans skruv/ skruvar för hårt så kan man faktiskt av det få ordentliga spänningar som slutar med antingen ett sprucket skivnav eller *bara* en skev skiva, men ta inte mitt ord för det utan kontrollera dom fakta med brembo eller nån annan valfri tillverkare. Eftersom du troligen tycker det med är nonsens med så får du väl kika en sväng i vida, för att förenkla för dej så sätter jag ut den texten med så du inte kan missa den:
*Ditsättning av hjul
-Se till att bromsskivornas och fälgarnas anliggningsytor är rena.
-Smörj in navets centrumstyrning för fälgen med rostskyddsmedel 116 1038–3.
-Sätt dit hjulet.
-Ansätt skruvarna lätt. Dra sedan åt dem korsvis med 110 Nm. Vid åtdragning med mutterdragare ska momenthylsa 115 8147 användas.
Obs! Den korsvisa åtdragningen och momentdragningen är viktig för att förhindra uppkomsten av spänningar i bromsskivan.*
Men vad sjutton.. volvo fyller ju på med så mycket nonsens..
Nästa påstående. En skev skiva kan kasta mycket utan att du märker det.
Så är ju inte fallet. Det finns maxvärden att hålla sej efter. Passerar du värdena så känner du det ytterst tydligt.
Dom flesta är tydliga med att bromsskivans maximala sidokast inte får överstiga 0,040 mm (bromsskiva fram) eller 0,080 mm (bromsskiva bak) kontrollerat i bänk, ypperligt om samma mättal fås fram på navet. I övrigt så är det MAXIMALA svängningsvärdet (positivt och negativt ) under en komplett rotation av tex en bremboskiva : 0.10 mm för användningar på bilar.
Har du värden som är över det så är dom kännbara och skivan måste kasseras. Pulserande bromsar brukar sällan bero på kast i skivan utan mera på att skivans yta är vågigt sliten. Ett fenomen som uppkommer genom att man vid inkörningen inte fått in jämt med friktionsmaterial på skivans yta. Skivan slits då mera där beläggmaterialet häftar och vågformen blir ett faktum.
I övrigt så vad ni kallar saker är inte så intressant. Inte heller är det intressant om ni kör in bromsskivorna eller inte på nya bilar. Hur vi än vänder det vore det inte fel att uppmana kunder på nybilar att köra in sina bromsar korrekt. Det borde verkligen kunna sänka moderbolagets kostnader på garantiåtgärder första året. Alternativet är att man använder förbelagda skivor och förbakta belägg vid fabriksmontering.
Kanske nåt för dej att skicka med in i förslagslådan?