Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JanneH
*pettson* skrev:Tja du har inte många möjligheter som kan bråka.

1:tändkablar, är dom i skick?
2: tänddelar men dom har du ju bytt.
3: torrsprickor eller brusten slang
4: gammal felkod
5: kamaxelgivare

Vad du kan göra är att kika efter felkoder. Se om du har nån kod i uttag A2. Tänkte mest om felkod satts på t.ex kamaxelgivaren. Fenix är nämligen ett sånt insprutningsystem som kan gå utan den givaren. Den ger då lite bluddrig gång och sporadiska ryck. Kan ge svårstartad bil med.

Min bil har detta symptom trögstartad, rycker lite ibland vid acc. Har ju Fenix system
undrar nu om man kan testa om givaren är hel?

Undrar även hur man med mitt system kan läsa felkoder? Hörde att vol fcr inte fungerade till Fenix.

Hemskt tacksam för hjälp.

Mvh Janne
av spip
Vad var det för fel (efter 2 år)?
Jag har nämligen liknande symtom på min bil, alltså att den rycker till vid belastning vid varvtal mellan 1000-2000 rpm och enbart när motorn är varm.
av spip
Bilen smårycker alltså vid acceleration när motorn är varm vid varvtal mellan ca 1000-2000. När motorn är kall går den bra.

MODELLINFO
Fabrikat_______VOLVO
Modell_________V70
Typ___________2.5 10V
Årsmodell______1997
Bränsle________Bensin
Motorkod______B5252S
Motorstyrning__Fenix 5.2

Jag har bytt tändstift och gjort ”okulärbesiktning” av tändkablar, rotor och fördelare. Jag kan inte hitta någon EGR-ventil.

Jag misstänker starkt att det har med avgasreningen att göra.
Tidigare ungefärliga siffror från besiktningen:
CO_______0,0_(0,5)______HC________005 (100)
CO2500___0,1_(0,3)______LAMBDA___1,00 (0,96-1,04)

Nyaste siffror från besiktningen:
CO_______0,0_(0,5)______HC________066 (100)
CO2500___0,1_(0,3)______LAMBDA___1,00 (0,96-1,04)

Skillnaden är alltså att HC tidigare hade ett värde mellan 1 och 10 och vid sista besiktningen 66.

Någon som känner igen problemet?
av *pettson*
Hc värdet visar inget onormalt. Om du nu inte mätt det vid exakt samma temperatur på katalysatorn?
Misständningar ger betydligt högre utslag om det är avgasreningen som är problemet.
Hur gamla är tändkablarna?
av spip
Vet inte hur gamla tändkablarna är. Dom är dock märkta med en gul märkning 97 08 och 97 09.
Det är antagligen tillverkningsdatum med år och vecka. Bilen registrerades 1997-04.
Om dom nu är så gamla är dom väldigt fräscha för sin ålder...
Anledningen till att jag inte har misstänkt dom är att motor-ryckningarna är temperaturberoende.
av *pettson*
spip skrev:Vet inte hur gamla tändkablarna är. Dom är dock märkta med en gul märkning 97 08 och 97 09.
Det är antagligen tillverkningsdatum med år och vecka. Bilen registrerades 1997-04.
Anledningen till att jag inte har misstänkt dom är att motor-ryckningarna är temperaturberoende.
Det är datumet. Och då är dom så fräscha utseendemässigt. Men dom är åldrade precis som allt annat och dom sitter ovanpå topplocket mitt i värmen.
av spip
*pettson* skrev:
spip skrev:Vet inte hur gamla tändkablarna är. Dom är dock märkta med en gul märkning 97 08 och 97 09.
Det är datumet. Och då är dom så fräscha utseendemässigt. Men dom är åldrade precis som allt annat och dom sitter ovanpå topplocket mitt i värmen.
Tackar!
Får nog "bita i det sura äpplet" :(
* 1244:- hos mekonomen.
* Rejmes okänt pris ända tills man frågar, prutar och visar sitt Saab-leg som ger 10% och sedan betalar med Volvo-kortet som ger ytterligare 5%.
* 599:- hos Biltema. Har köpt tändkablar där i silikongummi som torkade på 1 år.

Jag har faktiskt mer misstänkt någon temperaturgivare, igensatt spridare eller det berömda gasspjället.
av *pettson*
spip skrev:
*pettson* skrev:
Tackar!
Får nog "bita i det sura äpplet" :(
* 1244:- hos mekonomen.
* Rejmes okänt pris ända tills man frågar, prutar och visar sitt Saab-leg som ger 10% och sedan betalar med Volvo-kortet som ger ytterligare 5%.
* 599:- hos Biltema. Har köpt tändkablar där i silikongummi som torkade på 1 år.

Jag har faktiskt mer misstänkt någon temperaturgivare, igensatt spridare eller det berömda gasspjället.
Det *berömda gasspjället* kommer inte på den bilen förräns drygt 3 år efter det att din bil är tillverkad redan, den tanken går att glömma direkt.
Biltemas kabelsats fungerar alldeles utmärkt, det finns nån som fått problem med limning på tändhattarna mej veterligen. Men du köper naturligtvis där du vill. Att handla berusaker oavsett vart är lite som att gambla med lukas. Mannen som uppfann mörkret. Det är inte helt konsekvent och det händer när du minst anar det. Den grunden ger jag inte på ett inköp eller 5 utan av 5års samarbete med såna delar som hela tiden måste skickas tillbaka för dom är så ojämn kvalitet. Kvar är då volvos, som är av normalkvalitet bougiecord till dubbla priset mot om dom endast hetat bougicord.
Tackar så mycket "pettsson".

Du hade helt rätt, det var tändkablarna. Jag ska erkänna att jag var skeptisk eftersom ryckningarna bara kom inom 1000-2000 rpm och enbart när motorn var varm.
För min del är det ett avslutat kapitel med småhackande motor.
RINMÄRKEN I LACKEN UNDERSPEGLARNA

Hej Kollar här finns säkert nån […]

Funktionen heter "Double Lock" och aktiv[…]

Frågan är inte vad jag har gjort fö[…]

Min D5 2012 fick stadigt ökande förbrukn[…]