Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andy1983
CarMan skrev:det som ingår i servicen är att göra rent nippeln i gaveln på insugsröret. börjar denna sätta igensig så börjar det bygga på på andra ställen.
Var finns denna nippel exakt? Då kan man ju börja med och se hur den ser ut, den bör ju kunna berätta en del eller? Men har igensatt vevhusvent med korta kallkörningar att göra? Min bil har varit pendlarbil mellan Landskrona-Göteborg 5 dagar i veckan så den har ju gått långa sträckor hela tiden typ
av *pettson*
patrix skrev:
CarMan skrev:rengöra vevhusventiletionen på just din motor i förebyggande syfte tar 15 minuter & ser då till att det aldrig blir täppt.
Hej!
Har du någon bra beskrivning/länk? Pettsons utmärkta sida visar en metod där grenröret ska monteras bort och det tar väl knappast 15 min ens för ett proffs?
Insugningsröret tas lätt bort på mindre än 10min.. och det monteras lika fort. Allt är en fråga om vilka verktyg man har tillhanda.
av patrix
Andy1983 skrev:
CarMan skrev:det som ingår i servicen är att göra rent nippeln i gaveln på insugsröret. börjar denna sätta igensig så börjar det bygga på på andra ställen.
Var finns denna nippel exakt? Då kan man ju börja med och se hur den ser ut, den bör ju kunna berätta en del eller? Men har igensatt vevhusvent med korta kallkörningar att göra? Min bil har varit pendlarbil mellan Landskrona-Göteborg 5 dagar i veckan så den har ju gått långa sträckor hela tiden typ
Titta på bild 4 här på Pettsons utmärkta sida: http://pettson.info/reng-vevhusventilat ... motor.html. Det är den nippeln man gör ren i standardservicen.

Oljesludge som sätter igen vevhusvent bildas vid korta körningar eftersom det vatten som oljan alltid drar till sig inte hinner koka bort innan motorn stängs av och blir kall igen. Oljan reagerar med vattnet och blir en gegga - sludge.
av Andy1983
Ok, det ska jag kolla då för det kan ju berätta en del om själva vevhusvent då väl? Om den är duktigt igensatt så är det ju nödvändigt att plocka isär resten. Tänker göra det ändå då vi har en så duktig och illustrerande man vid namn "pettson" här på forumet som gör allt svårt mycket lättare :D

Det tackar vi för
Användarvisningsbild
av CarMan
nu sitter ju själva nippeln i gaveln på insugsröret, presis som jag skrev. bara at kolla på ditt insugsrör går inte att missa.
& det fanns ingen bild eller beskrivning på detta i Pettsons beskrivning. (men di ska självvklart båsa o rengöra slangen också, inte bar nippeln)
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]